خانه / آموزش / آموزش تخصصی فتوشاپ – قسمت نهم

آموزش تخصصی فتوشاپ – قسمت نهم

در این قسمت، ضمن ادامه آموزش تخصصی فتوشاپ، قسمت پرطرفدار آموزش یعنی رتوش عکس بطور کامل آموزش داده میشود

Sharpکردن تصاویر

در بعضی موارد ممکن است قصد داشته باشد قسمت‌هایی از تصاویر دوربین عکاسی، و یا تصاویر اسکن شده را واضح‌تر نمایید  در واقع در هنگام گرفتن عکس، ویرایش و هم‌چنین در هنگام گرفتن خروجی از آن می‌توان این کار را انجام داد  در این بخش بر روی واضح‌ سازی یا Sharpening تصویر در هنگام گرفتن خروجی تمرکز می‌کنیم  در ابتدا با نتیجه‌ی کار Sharpening آشنا خواهید شد  به این منظور از این تصویر که دارای بخش خاکستری روشن و تیره می‌باشد استفاده می‌کنیم 

ابتدا از منوی Filter گزینه‌ی Sharpen و سپس Unsharp Mask را برگزینید 

برای افزایش بزرگ نمایی کادر پیش نمایش، بر روی این آیکون چند بار کلیک کنید 

با کلیک و درگ می‌توانید تصویر را جابجا کنید 

مشاهده می‌نمایید که با حرکت دادن لغزنده‌ی Amount این فیلتر مرز بین دو بخش از تصویر را شناسایی کرده است 

در واقع Sharpening افزایش تضاد در حاشیه‌ها برای واضح‌تر شدن می‌باشد  همان‌طور که گفته شد با استفاده از لغزنده‌ی Amount می‌توان میزان Sharpening را تعیین کرد  این کار به وسیله‌ی روشن‌تر و تیره‌تر کردن حاشیه‌ها انجام می‌شود  برای مثال در صورتی که این لغزنده را به سمت چپ درگ نمایید، مشاهده می‌کنید که روشنی و تیرگی این دو بخش و هم‌چنین میزان Sharpening کاهش می‌یابد 

برای آشنایی با عملکرد لغزنده‌ی Reduce لغزنده‌ی Amount را به راست درگ کنید  با استفاده از لغزنده‌ی Reduce می‌توان محدوده‌ی پیکسل‌های مورد نظر، برای اعمال Sharpening را تعیین کرد 

با درگ این لغزنده به سمت راست مشاهده می‌کنید که پیکسل‌های بیش‌تری برای اعمال این فیلتر در نظر گرفته می‌شود  با استفاده از لغزنده‌ی Threshold می‌توان از پیکسل‌های موجود در حاشیه در برابر Sharpening محافظت نمود  در صورتی که مقدار صفر برای Threshold در نظر گرفته شود پیکسل‌ها و خطوط بیش‌تری در ناحیه‌ی حاشیه ایجاد می‌شود 

در صورت افزایش این مقدار این خطوط کاهش می‌یابد 

بر روی دکمه‌ی Cancel کلیک کنید  در ادامه فایل Sharpen را فعال نمایید 

پیش از انتخاب Unsharp Mask ابتدا از منوی Filter، گزینه‌ی Convert to Smart Filter را انتخاب کنید 

سپس بر روی Ok کلیک کنید 

در پنل Layers مشاهده می‌کنید که این لایه به یک Smart Object تبدیل شده است  به این ترتیب در صورت اعمال فیلتر Unsharp Mask تغییرات در آینده قابل ویرایش خواهد بود 

مجددا از منوی Filter گزینه‌ی Sharpen و سپس Unsharp Mask را انتخاب نمایید  گزینه‌ی Smart Sharpen نیز شبیه گزینه‌ی Unsharp Mask بوده با این تفاوت که دارای قابلیت‌های اضافی می‌باشد  برای مقایسه‌ی بهتر هر دو پیش نمایش، بزرگ نمایی ۱۰۰% را تعیین کنید  به این منظور بر روی Cancel کلیک کنید  سپس در این فیلد مقدار ۱۰۰% را وارد کرده و کلید Enter را بفشارید 

مجددا از منوی Filter گزینه‌ی Sharpen و سپس Unsharp Mask را انتخاب کنید  در هنگام کار را با این کادر محاوره‌ای مقدار Amount را افزایش دهید تا نتیجه‌ی کار بهتر مشاهده شود  برای Amount و Reduce با توجه به‌اندازه‌ی تصویر می‌توان مقادیر مختلفی را در نظر گرفت  مقدار Threshold را نیز کمی افزایش دهید، تا برخی از قسمت‌ها به اشتباه به عنوان حاشیه در نظر گرفته نشود  بر روی دکمه‌یOk کلیک نمایید 

به دلیل استفاده از Smart Filter با کلیک بر روی آیکون Preview در کنار Unsharp Mask و کلیک مجدد بر روی آن تغییر را مشاهده کنید 

کنترل لایه‌های Adjustment

یکی از نکات مهم در استفاده از لایه‌های Adjustment، کنترل آن‌ها در زمینه‌ی نحوه‌ی اثر گذاری بر لایه‌ی مورد نظر می‌باشد  برای درک این مطلب، دو روش را در پیش خواهیم گرفت  ابتدا یک لایه‌ی سیاه و سفید ایجاد خواهیم کرد  بدین منظور از پنل Adjustment روی Black&White کلیک نمایید 

مشاهده می‌کنید که این افکت به طور پیش فرض تمام لایه‌های پایینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد 

پس از این که لایه‌ی مورد نظر را انتخاب نمودید روی این آیکون کلیک نمایید 

از طریق این ابزار می‌توانید انتخاب کنید که یک افکت برای یک لایه‌ی خاص اعمال شود یا سایر لایه‌های زیرین را نیز شامل شود  مشاهده می‌کنید که لایه‌ی اصلی به سمت راست حرکت کرده و یک علامت فلش رو به پایین به آن اضافه شده است  این لایه نیز که افکت بر روی آن اعمال شده زیرخط دار گشته است 

در تصویر نیز به جای سیاه و سفید شدن تمام عکس، تنها این لایه این افکت را پذیرفته است 

با کلیک مجدد بر روی این آیکون افکت، برای تمامیه لایه‌ها اعمال می‌شود 

روش دیگری وجود دارد که از طریق آن می‌توان تصویر پس زمینه را سیاه و سفید نمود بدون این که سایر لایه‌ها تغییر کند  برای انجام این کار روی لایه Black&White که افکت سیاه و سفید در آن وجود دارد کلیک کرده و آن را به بالای لایه‌ی Background درگ نمایید 

به این ترتیب تنها پس زمینه سیاه و سفید نشان داده می‌شود و سایر اجزا به صورت رنگی قابل مشاهده می‌باشند 

بنابراین به راحتی می‌توان افکت را به بالای لایه یا لایه‌هایی درگ کرد تا افکت تنها بر روی لایه‌های خاص اعمال شود  حال می‌خواهیم تنظیم پیچیده‌تری را اعمال کنیم  روی آیکون افکت Black&White کلیک نمایید  در صورت کلیک بر ماسک و درگ کردن آن، فتوشاپ آن را به لایه‌ی دیگر منتقل می‌کند  پس از کلیک بر روی آیکون افکت، آن را به بالاترین قسمت درگ نمایید 

می‌خواهیم این افکت، تنها برای چهار لایه‌ی پایینی اعمال شود  برای انجام این کار، لایه‌ی Adjustment و هر چهار لایه را انتخاب نمایید  سپس برای گروه‌بندی این لایه‌ها و قرار دادن آن‌ها در یک گوشه، کلیدهای Ctrl و G را بفشارید 

در نگاه اول هیچ تغییری در تصویر ایجاد نشده است  اگر روی فلش کنار فولدر کلیک کنید می‌توانید لایه‌های موجود در آن را مشاهده نمایید  فتوشاپ به طور پیش فرض Blend Mode را به حالت Pass Through تغییر داده است 

یعنی ترکیب لایه‌ها تغییر نیابد  می‌خواهیم این عامل را تغییر دهیم  از این منوی بازشو گزینه‌ی Normal را برگزینید 

به این ترتیب افکت مربوطه به لایه‌های موجود در گروه محدود می‌شود  برای بازگردانی آخرین تغییر، پس از انتخاب Group روی این آیکون کلیک نمایید 

در کادر باز شده می‌توانید گروه و محتویات را حذف کرده و یا تنها خود گروه ایجاد شده را حذف کنید  برای حذف خود گروه روی Group Only کلیک نمایید 

حال می‌خواهیم این چهار لایه نه به رنگ سیاه و سفید بلکه به رنگی خاص در آیند و یک افکت رنگی برای آن‌ها در نظر گرفته شود  به این منظور ابتدا لایه‌ی Black&White را غیرفعال نمایید  سپس لایه‌ی بعدی را انتخاب کنید 

یکی از تنظیماتی که در پنل Adjustment فعال نیست Solid Color یا افکت مربوط به رنگ‌های Solid می‌باشد  برای دسترسی به این تنظیم از پایین پنل Layers روی این آیکون کلیک نمایید 

در منوی باز شده می‌توان لیستی از تمامیه Adjustment Layer ها را مشاهده کرد  در بالای لیست، آیتم‌هایی وجود دارند که در پنل قابل مشاهده نمی‌باشند  روی Solid Color کلیک نمایید 

سپس رنگ آبی نفتی را انتخاب نموده و روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید 

به این ترتیب رنگ کل Document تغییر می‌کند  زیرا این لایه بالاتر از سایر لایه‌ها قرار دارد  حال از این منوی بازشو گزینه‌ی Color را برگزینید 

در این صورت از رنگ این لایه به همراه جزئیات سایر لایه‌های پایینی استفاده می‌شود  اکنون یک رنگ Solid آبی با تنظیم حالت Color به لایه‌ها اضافه شده و علاوه بر پس زمینه برای هر چهار لایه نیز اعمال شده است 

حال لایه‌ی اول و چهار لایه‌ی زیرین را انتخاب کنید و با فشردن Ctrl و G آن‌ها را در یک گروه دسته‌بندی نمایید 

Blend Mod را به Normal تغییر دهید 

مشاهده می‌کنید که این تنظیم به صورت قبل عمل نمی‌کند  مجددا فولدر گروه را حذف نمایید  حال، باید ترتیبی اتخاذ شود که هر چهار لایه به عنوان یک تصویر واحد در نظر گرفته شود  بدین منظور لایه‌ها را به یک Smart Object تبدیل خواهیم کرد  می‌توانید هر تعداد از تصاویر را فشرده کرده و به یک تصویر تبدیل نمایید  توجه داشته باشید این کار باعث تخریب در فایل نشده و همواره امکان بازگشت وجود دارد  ابتدا چهار لایه را انتخاب کنید  سپس بر روی نام یکی از لایه‌ها راست کلیک نموده و گزینه‌ی Convert to Smart Object را برگزینید 

معمولا نام لایه‌ی اول به عنوان نام لایه‌ی ایجاد شده انتخاب می‌شود 

حال اگر روی لایه‌ی بالایی که شامل افکت رنگی می‌باشد کلیک نمایید به دلیل عدم وجود افکت انتخاب شده در بین افکت‌های پنل، نمی‌توانید آیکونی را که باعث اعمال افکت به یک لایه می‌شود را مشاهده نمایید 

کلید Alt را فشرده نگه دارید و نشانگر موس را بین دو لایه قرار دهید  مشاهده می‌کنید که در این حالت نشانگر تغییر می‌کند 

پس از فشردن Alt در این نقطه کلیک نمایید  این میان‌بر همان کارکرد، یعنی اختصاص افکت به یک لایه‌ی خاص را انجام می‌دهد  اکنون افکت مورد نظر با رنگ پر کننده‌ی آبی و روش ترکیبی Color تنها برای چهار تصویر کوچک و نه کل لایه‌ها اعمال می‌شود 

دلیل انجام این کار، تبدیل لایه‌ها به یک Smart Object می‌باشد  مشاهده می‌کنید که روش‌های مختلفی برای اختصاص یک افکت به لایه‌های خاص موجود می‌باشد  بسته به نیاز خود می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید 

تنظیم رنگ بین چند تصویر

در فتوشاپ ابزار قدرتمندی به نام Match Color وجود دارد که توسط آن می‌توان به دو یا چند تصویر یک تن رنگی خاص را اختصاص داد  ممکن است بخواهید دو آیتم کاملا مجزا را از این طریق با یک تصویر خاص تطبیق دهید و یا دو تصویر با تنظیمات نور متفاوت داشته باشید و بخواهید آن‌ها را به یکدیگر شبیه نمایید  برای مثال می‌خواهیم تابش نور و رنگ تصویر مطابق با تصویر سردتر در آید 

به این منظور دو تصویر را در کنار یکدیگر باز کرده‌ایم  پس از انتخاب تصویر گرم از نوار Application و قسمت Arrange Document این حالت نمایش را انتخاب نمایید 

حال دو تصویر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند  می‌خواهیم رنگ تصویر نارنجی شبیه رنگ تصویر سردتر شود  با فشردن کلید Space ابزار Hand را فعال نموده و هر دو تصویر را جابجا کنید تا محتویات آن‌ها بهتر دیده شود 

سپس تصویر گرم را فعال کنید 

حال از منوی Image و قسمت Adjustments گزینه‌ی Match Color را برگزینید 

در کادر باز شده قسمتی به نام Image Statistics وجود دارد  یکی از تنظیمات این قسمت Source نام دارد که روی حالت None تنظیم شده است  این منو را باز کنید و تصویری را که مرجع تنظیمات است انتخاب نمایید 

بلافاصله پس از کلیک بر روی این آیتم تن رنگ تصویر مطابق با تصویر سردتر تغییر می‌کند  برای مشاهده‌ی حالت قبل و بعد از ایجاد افکت گزینه‌ی Preview را غیرفعال و سپس فعال نمایید  علاوه بر آن می‌توانید از تنظیمات دیگری نیز برای تطبیق رنگ‌ها بهره بگیرید  برای مثال می‌توانید شدت رنگ را از طریق Color Intensity تنظیم نمایید  برای افزایش شدت رنگ نشانگر را به سمت راست درگ نمایید  از طریق قسمت Fade نیز می‌توانید میزان گرمی و سردی تصویر را تغییر دهید 

زیرا ممکن است تمایل به تطابق کامل دو تصویر وجود نداشته باشد  در پایان روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید  اکنون این دو تصویر دارای تن‌های رنگی مشابهی می‌باشند  بدین صورت می‌توانید فایل‌های مختلف را با یکدیگر تطبیق دهید 

و اما بخش بسیار پرطرفدار فتوشاپ یعنی آموزش روتوش

استفاده از ابزار Spot Healing Brush

حتی بهترین تصاویر نیز گاهی اوقات به روتوش نیاز دارند  در این بخش با یکی از ابزارهای روتوش با نام Spot Healing Brush آشنا خواهید شد  از این ابزار می‌توان برای حذف نقاط اضافی در تصویر استفاده نمود  در هنگام روتوش تصویر بهتر است، دو نسخه از تصویر را همزمان باز کنید  بزرگ نمایی یکی از تصاویر را افزایش داده و روتوش را بر روی آن انجام دهید  تصویر دیگر نیز با بزرگ نمایی تمام صفحه بوده و برای مقایسه استفاده می‌شود  برای باز کردن یک کپی از فایل جاری می‌توانید از منوی Window گزینه‌ی Arrange و سپس New Window for Blemishes را برگزینید 

به این ترتیب دو سربرگ با نام مشابه در این قسمت قرار می‌گیرد 

برای دسترسی به هر دو فایل به صورت هم‌زمان از منوی بازشوی Arrange Document حالت ۲UP را انتخاب نمایید 

سپس نشانگر موس را بر روی خط واسط بین دو فایل قرار داده و با کلیک و درگ به سمت راست، فضای بیش‌تری را به فایل سمت چپ اختصاص دهید 

بر روی سربرگ فایل سمت راست کلیک کنید  کلید Space را فشرده نگه دارید تا به طور موقت ابزار Hand فعال شود 

سپس با کلیک و درگ، تصویر صورت را در وسط صفحه قرار دهید  می‌خواهیم لک‌های موجود بر روی صورت را در تصویر حذف کنیم 

به این منظور ابتدا بر روی ابزار Spot Healing Brush کلیک کنید  در صورتی که این ابزار را مشاهده نمی‌کنید بر روی ابزار Healing Brush کلیک راست نموده و از لیست باز شده ابزار مورد نظر را برگزینید 

در پایین پنل Layers بر روی آیکون Create a New Layer کلیک کنید  به این ترتیب یک لایه‌ی جدید ایجاد می‌شود 

بر روی نام لایه دو بار کلیک نموده و نام Spot Healing را برای آن وارد کنید  در هنگام روتوش تصاویر به دلیل زیاد شدن تعداد لایه‌ها بهتر است یک نام مرتبط برای آن‌ها وارد نمایید 

در ادامه در نوار Options گزینه‌ی Sample All Layers را فعال کنید  به این ترتیب تمام لایه‌های موجود در فایل در نظر گرفته می‌شود 

در این مثال به غیر از لایه‌ی ایجاد شده تنها لایه‌ی Background در فایل موجود می‌باشد  در صورتی که اصلاحات را روی لایه‌ی Spot Healing انجام دهید، تصویر در لایه‌ی Background به همان حالت اولیه باقی خواهد ماند  به این ترتیب در صورت عدم رضایت از تغییرات ایجاد شده می‌توانید به راحتی لایه‌ی Spot Healing را حذف کنید  هم‌چنین میزان Opacity را می‌توانید به طور مجزا تغییر دهید  برای شروع به روتوش تصویر، بر روی سربرگ فایل سمت چپ کلیک کنید 

به منظور بزرگ نمایی تصویر می‌توانید از ابزار Zoom استفاده کرده و یا از کلید میان‌بر Ctrl و ۱ استفاده نمایید  سپس با فشرده نگه داشتن کلید Space می‌توانید به طور موقت ابزار Hand را فعال کرده و به محل مورد نظر در تصویر بروید 

برای استفاده از ابزار Spot Healing Brush نشانگر موس را بر روی یکی از لکه‌ها در تصویر برده و با استفاده از کلید براکت بسته یا باز‌اندازه‌ی قلمو را تنظیم کنید تا با لکه هماهنگ شود 

با هر بار کلیک، ابزار Spot Healing Brush با استفاده از پیکسل‌های اطراف لکه، رنگ پیکسل‌های لکه را تغییر می‌دهد  می‌توانید نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید 

در واقع این تغییر به وسیله‌ی ترکیب رنگ، تون، و سایه انجام می‌شود  برای سایر لکه‌ها نیز می‌توانید به همین ترتیب عمل کنید  مجددا کلید Space را نگه داشته و تصویر را جابجا نمایید  به همین ترتیب قسمت‌های مختلف صورت را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید  تصویر سمت راست در این مورد بسیار کمک خواهد کرد 

در نهایت پس از اتمام کار می‌توانید با غیرفعال کردن و سپس فعال کردن این لایه، تصویر را قبل و بعد از روتوش مقایسه کنید 

به این ترتیب با استفاده از ابزار Spot Healing Brush به راحتی می‌توانید قسمت‌های اضافی تصویر را اصلاح نمایید 

استفاده از ابزار Healing Brush

در بعضی از موارد ممکن است استفاده از ابزار Spot Healing Brush به منظور حذف لکه‌ها در تصویر نتیجه‌ی خوبی ارائه ندهد  در این موارد می‌توانید از ابزار Healing Brush استفاده نمایید  در این بخش با نحوه‌ی استفاده از این ابزار آشنا خواهید شد  ابتدا از منوی Window گزینه‌ی Arrange و سپس این گزینه را برگزینید 

سپس از منوی بازشوی Arrange Document گزینه‌ی ۲Up را انتخاب کنید 

در این مثال قصد داریم قسمت اضافی بر روی بینی را حذف کنیم  به این منظور ابتدا ابزار Spot Healing Brush را انتخاب کنید 

سپس با استفاده از کلیدهای Ctrl و ۱ بزرگ نمایی تصویر را افزایش دهید 

اکنون با کلیک بر روی ناحیه‌ی مورد نظر ملاحظه می‌کنید که بخشی از آن حذف شده و بخشی نیز باقی می‌می ماند 

در چنین مواردی می‌توانید از ابزار Healing Brush استفاده کنید  کلیدهای Ctrl و Z را فشار دهید تا تغییرات به حالت اولیه بازگردد  دو ابزار Spot Healing Brush و Healing Brush تقریبا شبیه به یکدیگر عمل می‌کنند  با این تفاوت که ابزار Spot Healing Brush به طور خودکار پیکسل‌های سالم را تشخیص می‌دهد ولی در هنگام استفاده از ابزار Healing Brush پیکسل‌های سالم به وسیله‌ی کاربر تعیین می‌شود  با راست کلیک بر روی ابزار Spot Healing Brush از لیست باز شده این ابزار را انتخاب کنید 

حال در پایین پنل Layer بر روی آیکون Create a New Layer کلیک نمایید  سپس بر روی نام لایه‌ی جدید دو بار کلیک کرده و Healing را برای آن وارد نمایید 

در حالی که این لایه در حالت انتخاب می‌باشد در نوار Options و از منوی بازشوی Sample، باید یکی از دو گزینه‌ی Current & Below و یا All Layers را برگزینید 

با انتخاب گزینه‌ی Current&Below انتخاب پیکسل‌های سالم از لایه‌ی زیرین که در اینجا Background می‌باشد انتخاب می‌شود  به این ترتیب بدون تغییر بر روی لایه‌ی Background می‌توانید اصلاحات را در لایه‌ی Healing انجام دهید  همچنین در آینده نیز می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید  در صورت عدم رضایت از تغییرات انجام شده می‌توانید لایه Healing را حذف نمایید  در صورتی که گزینه‌ی Aligned را در نوار Options فعال کنید منبعی که پیکسل‌های آن انتخاب شده است، به همراه ابزار Healing Brush حرکت خواهد کرد  در ادامه این موضوع را مشاهده خواهید نمود  این گزینه را فعال نمایید 

به منظور انتخاب پیکسل‌های نمونه نشانگر موس را بر روی محل مورد نظر برده و با فشرده نگه داشتن کلید Alt کلیک کنید  سپس نشانگر موس را بر روی محلی که قصد تغییر آن را دارید برده و کلیک نمایید  همان‌طور که مشاهده می‌کنید نتیجه‌ی مورد نظر حاصل شده است 

این کار با استفاده از پیکسل‌های لایه‌ی زیرین، به همراه رنگ، تون و سایه انجام می‌شود  با فشردن کلید براکت بسته ‌اندازه‌ی قلمو را کاهش دهید  کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی قسمتی که دارای پیکسل‌های سالم می‌باشد کلیک کنید 

سپس بر روی قسمت باقی‌مانده کلیک نمایید  همان‌طور که می‌بینید قسمت‌های مورد نظر به خوبی از تصویر حذف می‌شود 

در صورتی که در پنل Layers بر روی آیکون چشم مربوط به لایه‌ی Background کلیک نمایید 

ملاحظه می‌کنید که در لایه‌ی Healing تنها قسمت ویرایش شده که با دو کلیک موس ایجاد شده قرار دارد 

به دلیل این که این تغییر در یک لایه‌ی جداگانه انجام شده است می‌توان آن را ویرایش کرده و یا مقدار Opacity آن را کاهش داد  هم‌چنین می‌توانید آن را جابجا کنید  مجددا بر روی آیکون چشم لایه‌ی Background کلیک نمایید  در تصویر سمت راست ملاحظه می‌کنید که در قسمت پیشانی یک لکه وجود دارد  کلید Space را فشرده نگه داشته و با کلیک و درگ به قسمت پیشانی بروید 

با نگه داشتن کلید Alt و کلیک، از پیکسل‌های سالم نمونه برداری کنید  سپس بر روی قسمت مورد نظر کلیک نموده و درگ کنید  همان‌طور که مشاهده می‌نمایید یک علامت مثبت نیز به همراه نشانگر موس حرکت می‌کند که نشان دهنده‌ی نمونه‌ی انتخاب شده می‌باشد 

دلیل این امر فعال بودن گزینه‌ی Aligned می‌باشد 

به این ترتیب به جای این که نمونه‌ی انتخاب شده ثابت بماند به همراه نشانگر موس حرکت می‌کند  مجددا برای قسمت باقی‌مانده یک نمونه انتخاب کرده و آن را اصلاح نمایید 

در بعضی موارد ممکن است که استفاده از کلیک و درگ نتیجه‌ی مناسبی ارائه ندهد  در این موارد می‌توانید به طور متناوب کلید موس را رها کنید  از ابزار Healing Brush برای اصلاح سایر موارد نیز می‌توانید استفاده کنید  برای مثال در این قسمت از لب مشاهده می‌کنید که یک شکاف قرار دارد 

مجددا تصویر را جابجا کنید  با نگه داشتن کلید Alt و انتخاب نمونه‌ای این قسمت را اصلاح نمایید 

برای قسمت باقی مانده نیز همین کار را انجام دهید  همانطور که مشاهده می‌کنید ابزار Healing Brush در هنگام روتوش امکان کنترل بیش‌تری را نسبت به ابزار Spot Healing Brush فراهم می‌کند  نویسنده فرزین نجفی پور   برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب می‌توانید از ترکیب این دو ابزار استفاده نمایید 

تکنیک‌هایی برای روتوش پوست

یکی از کارهای مهم در هنگام روتوش عکس‌ها صاف کردن پوست می‌باشد  یعنی علاوه بر حذف جوش‌ها و لکه‌ها، بافت صورت صاف شده و منافذ صورت و Contrast های آن کاهش می‌یابد  کلیدهای Ctrl و ۱ را بفشارید  حال با فشرده نگه داشتن کلید Space و کلیک و درگ می‌توانید پوست را از نزدیک‌تر مشاهده نمایید 

علاوه بر لکه‌ها منافذ و چروک‌هایی نیز در پوست مشاهده می‌شود که می‌خواهیم آن‌ها را حذف کنیم  بنابراین به جای روتوش کردن تک تک منافذ از Spot Healing Brush استفاده خواهیم کرد 

بدین طریق می‌توان سطح کلی صورت را صاف کرد، سپس جزئیاتی را که نمی‌خواهیم تغییر یابد غیرفعال نماییم  برای شروع، کاری می‌کنیم که به ظاهر خلاف اهداف مورد نظر باشد  یعنی تصویر را Sharp کرده و توسط یک لایه‌ی جدید Sharp شدن را برعکس خواهیم کرد  ابتدا می‌خواهیم لایه‌ی اصلی را تکثیر کنیم  بدین منظور کلیدهای Ctrl و G را بفشارید تا یک کپی از این لایه ایجاد شود 

کلید‌های Ctrl و Z را فشار دهید  روش دیگر تکثیر یک لایه، کلیک بر روی آن و درگ کردن آن بر روی آیکون New Layer می‌باشد 

برای تغییر نام این لایه روی نام آن دو بار کلیک نموده و پس از وارد نمودن Soften Skin به عنوان نام آن، کلید Enter را بفشارید 

سپس از منوی Filter گزینه‌ی Other و سپس High Pass را انتخاب نمایید 

این فیلتر بسیار کار آمد بوده و یک فیلتر Egg Detection می‌باشد  یعنی لبه‌ها را یافته و Contrast آن‌ها را تقویت می‌کند 

می‌خواهیم از یک Reduce پایین در حد ۱٫۵ پیکسل استفاده کنیم  بسته به پروژه‌ی مورد نظر می‌توانید از اعداد بین ۰٫۱ تا ۲۵۰ استفاده نمایید  با استفاده از این لغزنده Reduce را روی ۱٫۵ تنظیم کنید  در پایان روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید 

اکنون می‌خواهیم از یک Blending Mode برای حذف پیکسل‌های خاکستری رنگ استفاده کنیم  بدین منظور از منوی بالای پنل Layers گزینه‌ی Overlay را برگزینید 

این کار باعث حذف پیکسل‌های خاکستری می‌شود  مشاهده می‌کنید که پیکسل‌های خاکستری حذف شده و فقط پیکسل‌های تیره و روشن کننده تصویر باقی مانده‌اند 

با غیرفعال کردن لایه می‌توانید حالت اولیه را مشاهده کنید 

اگر مجددا آن را فعال نمایید مشاهده می‌کنید که نه تنها مشکل برطرف نشده است، بلکه Contrast جزئیات افزایش یافته است  مانند لکه‌ها و منافذ صورت که با وضوح بیش‌تری قابل مشاهده است  اما هدف وارونه کردن قسمت‌های Sharp صفحه و تبدیل آن به یک افکت صاف می‌باشد 

این کار را می‌توان با Invert کردن لایه انجام داد  بدین منظور می‌توان از کلیدهای میان‌بر Ctrl و I استفاده نمود  به عنوان روش دیگر می‌توانید از منوی Image، گزینه‌ی Adjustment و سپس Invert را برگزینید 

اکنون قسمت‌های Sharp صفحه وارونه شده و باعث صاف کردن، یا نرم کردن لایه و در نهایت صاف شدن صورت شده است 

اما قسمت‌هایی Soft شده که نمی‌خواهیم Soft شود  قسمت‌هایی مانند لب‌ها، بخصوص چشم‌ها و جزئیات موها  در صورتی که این لایه را غیرفعال کنید مجددا می‌توانید موها و چشم‌ها را Sharp نمایید  لایه را فعال کنید 

در صورتی که بخواهید یک افکت به قسمت‌های خاصی افزوده نشود می‌توانید از ماسک استفاده کنید  بدین منظور پس از انتخاب لایه‌ی مورد نظر، روی آیکون Layer Mask کلیک نمایید  این کار باعث ایجاد یک Layer Mask با رنگ پرکننده‌ی سفید می‌شود  رنگ سفید در Mask باعث نمایش همه‌ی قسمت‌های لایه می‌شود 

می‌خواهیم قسمت‌هایی از این ماسک را با رنگ مشکی رنگ آمیزی نماییم تا Soft نشده و افکت بر آن تاثیرگذار نباشد  برای انتخاب ابزار Brush کلید B را فشار دهید  حال باید قسمت‌هایی را که می‌خواهید sharp باشد رنگ آمیزی کنید  بدین منظور چشم‌ها را رنگ آمیزی نمایید 

این کار را روی هر دو چشم انجام دهید  با فشردن کلید Space و کلیک و درگ تصویر را جابجا کنید  قسمت ابروها را نیز رنگ آمیزی کنید  سپس کلید space را برای فعال شدن ابزار Hand فشار دهید و تصویر را به بالا درگ نمایید  کلید صفر را و فشرده و لب‌ها را نیز تصحیح کنید 

حال کلیدهای Ctrl و منفی را بفشارید تا بزرگ نمایی کاهش یابد  سپس ابزار Hand را فعال کنید و تصویر را به سمت چپ درگ نمایید  می‌خواهیم جزئیات مو نیز نشان داده شود  برای کار بر روی موها سایز Brush را افزایش دهید 

سپس بر روی موها نیز کلیک و درگ نمایید تا مطمئن شوید که Soft نخواهد شد 

قسمت‌های مختلف تصویر را بررسی کنید و در صورت لزوم تصحیح نمایید 

حال برای مشاهده‌ی تصویر در حالت ۱۰۰% کلیدهای Ctrl و ۱ را بفشارید  اکنون موها و جزئیات مو به صورت Sharp نشان داده می‌شود 

در Layer Mask نیز قسمت‌های ماسک به رنگ سیاه نشان داده شده است  قسمت‌های سیاه لایه از Soft شدن آن قسمت‌ها جلوگیری می‌کند 

حال نوبت به حذف لکه‌های صورت می‌رسد  برای فعال کردن ابزار Spot Healing Brush کلید G را بفشارید  نمی‌خواهیم نقاط روتوش شده‌ی لکه‌ها به لایه اضافه شود، بلکه این کار را در یک لایه‌ی مجزا انجام خواهیم داد  به این منظور کلید Alt را فشرده نگه داشته و روی آیکون Create a New Layer کلیک نمایید  به این ترتیب می‌توانید نامی برای لایه انتخاب کنید  نام لایه را Retouch تعیین نموده و روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید 

مطمئن باشید که گزینه‌ی Sample All Layers در بالای صفحه فعال باشد، تا در هنگام شروع کار Healing Brushبرای یافتن پیکسل‌های خوب بتواند از لایه‌های دیگر استفاده نمایید 

در صورتی که این گزینه فعال نباشد تنها از لایه‌ی فعال و در این مثال از لایه‌ی خالی استفاده خواهد شد  حال روی قسمت‌های مورد نظر درگ نمایید تا پوست شفاف و صاف شود  نگران تک تک منافذ روی بافت پوست نباشید  به خوبی تمام لکه‌ها را با کلیک و درگ حذف نمایید 

قسمت‌های مختلف تصویر را بررسی و تصحیح کنید 

با فعال و غیرفعال کردن لایه، حالت‌های قبل و بعد از ایجاد افکت را مشاهده کنید  کلیدهای Ctrl و صفر را بفشارید  اگر این دو لایه را غیرفعال نمایید، می‌توانید حالت اولیه‌ی عکس را مشاهده کنید 

اگر مجددا این دو لایه را فعال کنید می‌توانید صافیه صورت و حذف لکه‌ها را به خوبی مشاهده نمایید  اما نقاط مهم، مانند چشم‌ها و موها جزئیات خود را از دست نداده‌اند 

این کار به خاطر ایجاد یک Layer Mask می‌باشد 

ادامه دارد

فرزین نجفی پور: مدیرعامل شرکت دانش پژوهان طلیعه ایرانیان

درباره ی فرزین نجفی پور

پژوهشگر برتر کشور در چند سال متوالی - مخترع برتر کشور - ثبت 61 اختراع کاربردی در زمینه های کشاورزی، آبیاری، الکترونیک، رباتیک و هوا فضا - دارای مدرک کارشناسی ارشد - ارایه بیش از 100 مقاله علمی - دریافت دهها تندیس ویژه علمی - دریافت بیش از 150 تقدیر نامه از وزارت خانه ها و مراکز علمی و پژوهشی - برپایی بیش از 150 نمایشگاه تخصصی اختراعات - پیشگام در دفاع سایبری عملی از حریم جمهوری اسلامی ایران

همچنین ببینید

چگونه پوست صورت خود را زیبا کنیم؟

اسیدهای میوه کارکردهای بسیاری برای پوست دارند. آنها می توانند همه کاربرای زیبایی پوست انجام دهند؛ ...