خانه / آموزش / آموزش تخصصی فتوشاپ – قسمت هشتم

آموزش تخصصی فتوشاپ – قسمت هشتم

محدود کردن Adjustment با استفاده از لایه Layer Mask:

هر لایه‌ی Adjustment حاوی Mask می‌باشد  با استفاده از این Mask می‌توانید محدوده‌ی مربوط به تنظیمات را محدودتر کنید  در این بخش با استفاده از دو روش این کار را انجام خواهیم داد  در روش اول، ابتدا یک لایه‌ی Adjustment ایجاد کرده و سپس رنگ مورد نظر را بر روی Mask اعمال خواهیم نمود، تا تنظیمات بر روی ناحیه‌ی مورد نظر ایجاد شود  در پنل Histogram مشاهده می‌کنید که تمام پیکسل‌ها در وسط نمودار قرار گرفته‌اند و پیکسل‌های سفید و سیاه در این تصویر وجود ندارد
برای انجام تنظیمات ابتدا در پنل Adjustment، بر روی آیکون Levels کلیک نمایید تا تنظیمات مربوط به Levels نمایش داده شده و همچنین یک لایه‌ی Adjustment نیز به لایه‌ها اضافه شود
در این نمودار ابتدا کلید Alt را فشرده نگه داشته و با کلیک بر روی لغزنده‌ی سفید آن را به سمت چپ درگ نمایید
حال کلید Alt را فشرده نگه داشته و با کلیک بر روی لغزنده‌ی مشکی رنگ آن را به سمت راست درگ نمایید
همانطور که مشاهده می‌کنید تغییرات مورد نظر بر روی تصویر اعمال شده است
با کلیک بر روی آیکون Preview می‌توانید تغییرات را با حالت اولیه‌ی تصویر مقایسه نمایید
در ادامه لغزنده‌ی خاکستری را به سمت چپ درگ کنید تا کل تصویر کمی روشن‌تر شود  به این ترتیب در پایین تصویر نتیجه‌ی مورد نظر حاصل می‌شود اما بخش آسمان همچنان نیاز به تغییر دارد
برای انجام این کار باید تنظیمات را تنها محدود به بخش مورد نظر نمایید  به این منظور ابتدا از نوار ابزار، ابزار Gradient را انتخاب کنید
با فشردن کلید D و سپس X تنظیمات پیش فرض را برای رنگ‌های پیش زمینه و پس زمینه اعمال کنید  از این منو در نوار Option اولین گزینه را انتخاب کنید
اطمینان حاصل نمایید که در پنل Layers لایه‌ی مربوط به Levels انتخاب شده است
سپس نشانگر موس را بر روی بالای تصویر برده و پس از کلیک آن را تا وسط تصویر درگ نمایید
به این ترتیب تنظیمات مربوط به Level در بالای تصویر به حالت Mask در می‌آید
برای مشاهده‌ی ناحیه‌ی مربوط به Mask کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آیکون Mask در این لایه کلیک نمایید
در این حالت تمام قسمت‌های مشکی رنگ، و بخشی از قسمت خاکستری در نظر گرفته نمی‌شوند  مجددا کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی این قسمت کلیک نمایید
در ادامه با دومین روش برای استفاده از Mask آشنا خواهید شد  به این منظور بر روی سربرگ این فایل کلیک کنید
در این مثال قصد داریم ابتدا ناحیه‌ی مورد نظر را انتخاب نموده و سپس آن را به لایه‌ی Adjustment تبدیل کنیم  به این ترتیب ناحیه‌ی انتخابی به طور خودکار به عنوان Mask عمل خواهد کرد  ابتدا ابزار quick Selection را انتخاب نمایید
سپس ناحیه‌ی مربوط به چادر قرمز و آسمان را با کلیک و درگ انتخاب کنید
قصد داریم تنظیمات مربوط به Levels را بر روی بخش پیش زمینه که در پایین صفحه قرار داشته و تیره‌تر می‌باشد اعمال نماییم
بنابراین باید ناحیه‌ی انتخابی را به حالت معکوس در آورید  به این منظور کلید‌های Ctrl، Shift و I را بفشارید  حال در نوار Option بر روی دکمه‌ی Refine Edge کلیک نمایید
سپس در این قسمت مقدار Feather را افزایش داده و بر روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید
اکنون می‌توانید تنظیمات Levels را انجام دهید  به این منظور ابتدا در پنل Adjustment بر روی آیکون Levels کلیک نموده و سپس لغزنده‌ی سفید رنگ را به سمت چپ درگ کنید
حال لغزنده‌ی خاکستری رنگ را نیز به سمت چپ درگ نمایید، تا کل محدوده‌ی مورد نظر روشن‌تر شود
برای مقایسه‌ی نتیجه‌ی تغییرات انجام شده با حالت اولیه بر روی آیکون Preview کلیک نمایید
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید تغییرات تنها بر روی بخش پیش زمینه در پایین تصویر اعمال شده است
برای مشاهده‌ی Mask با فشرده نگه داشتن کلید Alt بر روی آیکون مربوطه در پنل Layers کلیک نمایید
قسمت مشکی رنگ برای انجام تنظیمات درنظر گرفته نشده و قسمت سفید رنگ در نظر گرفته می‌شود
قسمت خاکستری رنگ نیز که با استفاده از Feather ایجاد شده است، تا حدودی تغییرات بر روی ان اعمال می‌شود  مجددا کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آن کلیک کنید  به این ترتیب با استفاده از این روش می‌توانید تنظیمات مورد نظر، مانند Curves, Levels و Black& White و غیره را بر روی محدوده‌ی مورد نظر اعمال نمایید 

استفاده از Mask در پنل جدید Masks
در بخش‌های گذشته با پنل Masks آشنا شدید  همان‌طور که گفته شد از این پنل می‌توانید برای ایجاد Mask، بهبود حاشیه‌ها و غیره استفاده نمایید  این پنل برای انواع Mask، مانند Layer Mask، Vector Maskو به ویژه در Adjustment Layer Mask برای محدود ساختن ناحیه‌ی Adjustment به کار می‌رود  در این بخش می‌خواهیم از این پنل در راستای این امر استفاده کنیم  در‌این مثال تصویر مورد نظر در قسمت پایین تصویر نیاز به تنظیمات تن رنگ دارد
قسمت Background نیاز به تغییر خاصی ندارد  قصد داریم تنظیمات Adjustment را بدون تغییر در قسمت Background بر روی قسمت Fore ground اعمال کنیم  این بار تنظیمات Adjustment را با استفاده از پنل Masks انجام خواهیم داد
ابتدا باید یک لایه‌ی Level Adjustment ایجاد نماییم  به این منظور در پنل Adjustment بر روی آیکون Levels کلیک کنید
سپس کلید Alt را فشرده نگه داشته و لغزنده‌ی سفید رنگ را به سمت چپ درگ نمایید
مشاهده می‌کنید که تنها پیکسل‌های محدوده‌ی آسمان به رنگ سفید در می‌آیند
این کار را تا رسیدن به پیکسل‌های محدوده‌ی Fore ground انجام دهید  در ادامه کلید Alt را فشرده نگه داشته و لغزنده‌ی مشکی رنگ را به سمت راست درگ نمایید تا مقداری از پیکسل‌های این محدوده نمایان شود  سپس دکمه‌ی موس را رها کنید  لغزنده‌ی خاکستری رنگ را نیز به سمت چپ درگ کنید تا محدوده‌ی Fore ground کمی روشن‌تر شود
سپس پنل Masks را باز کنید
ابتدا باید ناحیه‌ی آسمان را به صورت Mask در آوردید تا تنظیمات Adjustment بر روی آن اعمال نشود  به این منظور می‌توانید از ابزارهای انتخاب استفاده کنید و یا با استفاده از Gradient مشکی و سفید در لایه‌ی Adjustment این کار را انجام دهید  این کار را با یک روش دیگر انجام می‌دهیم  در پنل Masks با کلیک بر روی دکمه‌ی Color Range می‌توانید به طور مستقیم Mask را ایجاد کنید
با استفاده از I Dropper های موجود در این کادر محاوره‌ای می‌توان محدوده‌ی مورد نظر را انتخاب کرد
از طریق این منوی باز شو می‌توانید حالت پیش نمایش ناحیه‌ی انتخابی را تغییر دهید  گزینه‌ی Black Matte را برگزیده و بر روی این آیکون قطره چکان کلیک نمایید
سپس بر روی قسمت‌های باقی‌مانده در محدوده‌ی آسمان کلیک کنید تا تمام این ناحیه انتخاب شود
در صورتی که قسمتی را به اشتباه انتخاب نمودید با استفاده از این لغزنده مقدار Fuzziness را کاهش دهید
به این ترتیب محدوده‌ی تن‌ها کاهش می‌یابد  در انتها بر روی Ok کلیک نمایید  حال کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آیکون Mask در لایه‌ی، Adjustment کلیک کنید تا Mask نمایش داده شود
اکنون باید این Mask را به صورت برعکس در آورده و قسمت سفید رنگ را در پایین قرار دهید  مجددا کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آیکون Mask کلیک نمایید  سپس در پنل Masks بر روی دکمه‌ی Invert کلیک کنید
به این ترتیب در آیکون Mask مشاهده می‌نمایید که رنگ‌های سفید و مشکی با یکدیگر جابجا شده‌اند
همچنین در تصویر نیز تنظیمات بر روی ناحیه‌ی Fore ground اعمال شده است
حال، باید حاشیه‌ی بین این دو قسمت را اصلاح کنیم
به این منظور در حالی که لایه‌یAdjustment در حالت انتخاب می‌باشد، در پنل Mask لغزنده‌ی Feather رابه سمت راست درگ کنید
با انجام این کار نتیجه را می‌توانید در تصویر مشاهده نمایید
سپس بر روی دکمه‌ی Mask Edge کلیک کرده تا کادر Refine Mask باز شود
از منوی View اولین گزینه را برگزینید
به این ترتیب محدوده‌ی مورد نظر انتخاب می‌شود
اکنون می‌توانید با استفاده از لغزنده‌های موجود تنظیمات بین دو محدوده را انجام دهید
بدون ایجاد تغییر بر روی Ok کلیک کنید  در صورتی که لغزنده‌ی مربوط به Density را به سمت چپ درگ کنید، تراکم Mask به ویژه در محدوده‌ی آسمان کاهش می‌یابد  در صورتی که کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آیکون Mask کلیک نمایید ملاحظه می‌کنید که با کاهش مقدار Density ناحیه‌ی مشکی به رنگ خاکستری در آمده و باعث می‌شود بخشی از تصویر در این محدوده نمایش داده شود
مجددا کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آیکون کلیک نمایید  به این ترتیب با استفاده از پنل Mask می‌توانید تنظیمات مورد نظر را انجام دهید 

محدود کردن Adjustment با برش
لایه‌ی Adjustment بر روی تمام لایه‌های زیرین خود تاثیر می‌گذارد  در بعضی موارد ممکن است در هنگام ایجاد یک فایل، یا چندین لایه قصد نداشته باشید که این حالت ایجاد شود  در این موارد می‌توانید لایه‌ی Adjustment را به لایه‌ی مورد نظر متصل نمایید، تا تنظیمات تنها بر روی آن اعمال شود  در این مثال قصد داریم تنظیمات روشنایی و Contrast را در این حالت انجام دهیم  در پنل Layers مشاهده می‌کنید که این فایل حاوی دو لایه می‌باشد
با کلیک بر روی آیکون چشم مربوط به اولین لایه، تنها محتویات لایه‌ی دوم نمایش داده می‌شود
از این لایه برای نمایش آسمان خاکستری رنگ استفاده می‌شود
مجددا بر روی آیکون چشم مربوط به این لایه کلیک نمایید  در این مثال قصد داریم تنها لایه‌ی مربوط به ساختمان‌ها را روشن‌تر کنیم
ابتدا در پنل Adjustment بر روی آیکون Brightness/Contrast کلیک نمایید
به این ترتیب لایه‌ی مربوطه به پنل Layers اضافه شده و تنظیمات آن نیز در پنل Adjustment در دسترس می‌باشد
برای افزایش میزان روشنایی می‌توانید لغزنده‌ی Brightness را به سمت راست درگ کنید
با درگ نمودن لغزنده‌ی Contrast به سمت راست نیز میزان Contrast بین نواحی روشن و تیره بیش‌تر می‌شود  در این حالت تنظیمات مورد نظر بر روی هر دو لایه اعمال شده است
برای حذف تغییرات از لایه‌ی Sky ابتدا لایه‌ی مربوط به Brightness/Contrast را انتخاب نموده و سپس بر روی این آیکون در پایین پنل Adjustment کلیک کنید
به این ترتیب لایه‌ی مربوط به Brightness/Contrast به لایه‌ی Houses متصل می‌شود  در این حالت تغییرات بر روی لایه‌ی Sky اعمال نخواهد شد  برای نمایش این حالت یک آیکون فلش رو به پایین به سمت چپ لایه مربوط به Brightness/Contrast اضافه شده است
در صورت تمایل می‌توانید لایه‌ی Adjustment دیگری به بالای این لایه اضافه کرده و به همین روش آن را به سایر لایه‌ها متصل نمایید  برای خارج شدن از این حالت تنها کافی ست که لایه‌ی مورد نظر را انتخاب کرده و مجددا بر روی این آیکون کلیک نمایید 

تغییر تصویر با استفاده از Photo Filter
یکی از امکانات فتوشاپ تغییر گرمی و سردی رنگ‌ها می‌باشد  رنگ‌های گرم شامل رنگ‌هایی مانند نارنجی، زرد یا تن قرمز، و رنگ‌های سرد بیش‌تر شامل آبی و سبز ‌آبی می‌باشند  در این جا عکسی را مشاهده می‌کنید که قصد داریم آن را از لحاظ گرمی رنگ‌ها تغییر دهیم
منظور تغییر Contrast و افزودن افکت‌های سفید و سیاه و رنگ‌های میتون نیست  بلکه می‌خواهیم طبع کلی رنگ‌های تصویر را تغییر دهیم که سردتر یا گرم‌تر شود  یکی از نکات مثبت فتوشاپ، وجود یکی رِنج کامل از Photo Filter های دیجیتال می‌باشد  در پنل Adjustment می‌توانید ابزار مهمی به نام Photo Filter را بیابید  روی آیکون مربوطه کلیک نمایید
به این ترتیب تنظیم Photo Filter برای این عکس آماده است
گزینه‌ی Filter به طور پیش فرض روی Warming Filter تنظیم شده است  اما از این منو می‌توانید سایر گزینه‌های موجود را انتخاب نمایید
در صورتی که بخواهید طبع عکس سرد باشد، می‌توانید یکی از گزینه‌های Cooling Filter را برگزینید  به عنوان مثال روی Cooling Filter80 کلیک کنید  مشاهده می‌نمایید که همین افکت چه تغییر بزرگی در تصویر ایجاد کرده است
در پایین این پنل روی آیکون Toggle layer visibility کلیک نمایید تا وضعیت قبل و بعد از افکت را مشاهده نمایید
می‌توانید هر یک از افکت‌ها را انتخاب کنید تا تشخیص دهید که کدام یک از آن‌ها مناسب‌تر می‌باشد  برای این که میزان شدت فیلتر را مشخص کنید، می‌توانید از تنظیم Density استفاده نمایید  این گزینه به صورت پیش فرض روی ۲۵% تنظیم شده است
برای افزایش شدت سردی رنگ‌ها روی لغزنده کلیک کرده و به سمت راست درگ نمایید  با درگ کردن لغزنده به سمت چپ نیز می‌توانید آن را کاهش دهید  انعطاف پذیری این فیلتر حتی از فیلترهای فیزیکی دوربین‌ها نیز بیش‌تر است
برای مثال، برای گرم کردن طبع تصویر از منوی Filter، یکی از گزینه‌های Warming Filter را انتخاب کنید  برای مثال ۸۱ را برگزینید
سپس Density را افزایش دهید تا میزان رنگ نارنجی و در نهایت گرمیه تصویر بیش‌تر شود
به این طریق می‌توانید کیفیت و طبع رنگ یک عکس را تغییر دهید 

حذف Color Cast

بعضی از تصاویر دارای Color Cast یا لایه‌ی رنگی بر روی آن‌ها می‌باشند  این تصویر با یک Color Cast قهواه‌ای رنگ مثال مناسبی می‌باشد  در این بخش با چند روش برای حذف Color Cast آشنا خواهید شد  البته به این نکته توجه داشته باشید که نتیجه‌ی کار بر روی تصاویر مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود  اولین روش استفاده از دستورات Auto می‌باشد  در منوی Image مشاهده می‌نمایید که سه گزینه‌ی Auto Tone، Auto Contrast و Auto Color موجود می‌باشد 

با کلیک بر روی گزینه‌ی Auto Color می‌توان Color Cast را حذف نمود  به این ترتیب می‌توانید نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید 

با وجود اعمال این تغییر همچنان این تصویر نیاز به تصحیح دارد  به این منظور از یک روش دیگر استفاده خواهیم کرد  ابتدا کلیدهای Ctrl و Z را بفشارید، تا تصویر به حالت اولیه بازگردد  این بار از روش Average Color استفاده خواهیم نمود  ابتدا برای ایجاد یک کپی از تنها لایه‌ی موجود کلیدهای Ctrl و G را بفشارید 

سپس در حالی که لایه‌ی کپی شده در حالت انتخاب می‌باشد از منوی Filter گزینه‌ی Blur و سپس Average را برگزینید 

به این ترتیب تمام تصویر به رنگ قهوه‌ای کم رنگ در می‌آید 

در ادامه از منوی Image، گزینه‌ی Adjustment و سپس گزینه‌ی Invert را انتخاب کنید 

از کلید‌های میانبرCtrl و I نیز می‌توانید به این منظور استفاده کنید  به این ترتیب رنگ آبی کم رنگ که رنگ معکوس قهوه‌ای می‌باشد برای تصویر در نظر گرفته می‌شود 

در پنل Layers مشاهده می‌کنید که یک لایه‌ی Background و یک لایه نیز به رنگ آبی کم رنگ موجود می‌باشد 

در ادامه قصد داریم با استفاده از Blending Mode تصویر را با رنگ آبی کم رنگ ترکیب کنیم  به این منظور در حالی که لایه‌ی آبی رنگ در حالت انتخاب می‌باشد از منوی باز شوی Blending Mode گزینه‌ی Overlay را برگزینید 

همانطور که مشاهده می‌نمایید نتیجه‌ی بسیار بهتری بر روی تصویر ایجاد خواهد شد

با کلیک بر روی آیکون چشم مربوط به این لایه می‌توانید این حالت را با تصویر اصلی مقایسه کنید 

در صورتی که قصد دارید این تغییر به مقدار کم‌تری اعمال شود می‌توانید از منوی Blending Mode گزینه‌ی Soft Light را برگزینید 

در این حالت مقدار کمی رنگ زرد به تصویر اضافه می‌شود  حال، می‌خواهیم از یک روش دیگر استفاده نماییم  به این منظور ابتدا روی این لایه کلیک راست نموده و گزینه‌ی Delete Layer را برگزینید 

سپس با کلیک بر روی Yes آن را حذف کنید 

این بار از روش Gray I Dropper استفاده خواهیم کرد که در تنظیمات مربوط به Levels و Curves در دسترس می‌باشد  ابتدا در پنل Adjustment بر روی آیکون Levels کلیک نمایید 

به این ترتیب تنظیمات مربوط به آن نمایش داده شده و همچنین یک لایه‌ی Level Adjustment نیز به پنل Layers اضافه می‌گردد 

مشاهده می‌کنید که در این قسمت سه آیکون قطره چکان قرار دارد 

ابتدا اولین I Dropper که به رنگ مشکی می‌باشد را انتخاب نموده و بر روی قسمتی از تصویر که قصد دارید به عنوان تیره‌ترین قسمت در نظر گرفته شود کلیک کنید 

به این ترتیب Color Cast از این قسمت حذف می‌شود  سپس سومین I Dropper را انتخاب نموده و بر روی این قسمت سفید رنگ در تصویر کلیک کنید 

با انجام این کار Cast های موجود در‌های‌لایت حذف شده و حالت طبیعی‌تری ایجاد می‌شود  در انتها با استفاده از دومین I Dropper بر روی قسمتی از تصویر که به رنگ خاکستری می‌باشد کلیک کنید 

برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر می‌توانید چندین مرتبه‌ی دیگر بر روی این محدوده کلیک نمایید  حال با کلیک بر روی آیکون چشم مربوط به لایه‌ی Levels Adjustment می‌توانید تغییر اعمال شده را با حالت اولیه مقایسه کنید 

به این ترتیب در این بخش با سه روش برای کاهش Color Cast آشنا شدید 

تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

تبدیل یک تصویر رنگی به سیاه و سفید یا خاکستری یکی از کارهای پرطرفدار بین کاربران می‌باشد  در این بخش با نحوه‌ی تبدیل تصاویر رنگی به انواع مختلف سیاه و سفید یا خاکستری، و تنظیم مناسب آن اشاره خواهیم کرد  روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که بعضی از آن‌ها بسیار راحت و سریع می‌باشند  در پنل Adjustment گزینه‌ای به این ویژگی اختصاص یافته که Black&White نام دارد  روی این گزینه کلیک نمایید تا کنترل‌های مربوط به آن را مشاهده کنید 

برای رنگ‌های مختلف، کنترل‌ها و نشانگرهای مختلفی اختصاص یافته است  برای مثال، می‌توانید تن‌های رنگی قرمز، سبز، آبی و بنفش را مشاهده نمایید  به وسیله‌ی این نشانگرها می‌توانید میزان دخالت آن‌ها را در تصویر خاکستری معین نمایید 

اکنون برای مشاهده‌ی تصویر رنگی، لایه‌ی تصویر سیاه و سفید را غیر فعال نمایید 

دلیل انتخاب این تصویر، وجود رنگ‌های متفاوتی ست که در آن دیده می‌شود  در آستین لباس، رنگ‌های سبز، آبی و قرمز و دیگر رنگ‌ها وجود دارد و رنگ اصلی شلوار نیز آبی می‌باشد  موها نیز تن زرد رنگ دارد 

حال مجددا لایه‌ی تصویر سیاه و سفید را فعال کنید 

سپس نشانگر رنگ سبز را به راست و چپ درگ نمایید  مشاهده می‌کنید که تنها رنگ مربوط به قسمت سبز رنگ تصویر تغییر می‌کند 

بنابراین به راحتی می‌توان میزان دخالت رنگ سبز را در تصویر سیاه و سفید مشخص نمود  همین امکان برای سایر رنگ‌ها نیز وجود دارد  هر یک از رنگ‌ها را می‌توان به طور جداگانه تنظیم نمود، تا تن رنگ‌های تصویر سیاه و سفید به دلخواه مشخص شود  اما به جز این روش می‌توانید از روش دیگری که یک تنظیم هدفمند می‌باشد استفاده نمایید  برای استفاده از ابزار مربوطه روی این آیکون کلیک نمایید 

نشانگر موس به یک قطره چکان یا I Dropper تبدیل می‌شود  حال می‌توانید روی یکی از تن‌های تصویر کلیک کرده و به راست و چپ درگ نمایید 

بدین ترتیب با وجود این‌که لایه خاکستری بر روی لایه‌ی رنگی قرار گرفته دیگر نیازی به اطلاع و به خاطر سپردن رنگ‌های هر منطقه نمی‌باشد و با درگ کردن می‌توانید رنگ مربوطه را تغییر دهید  مشاهده می‌کنید که نشانگر رنگ مربوطه نیز به همراه آن به راست و چپ حرکت می‌کند  بنابراین بر اساس تصویر می‌توانید رنگ‌های موجود در آن را تنظیم نمایید 

یکی دیگر از تنظیمات مهم، تنظیم Contrast تصویر می‌باشد  برای انجام این کار باید از تنظیم دیگری استفاده نمایید  برای بازگشت به آیتم‌های اصلی پنل Adjustment روی دکمه‌ی Back کلیک کنید 

سپس روی گزینه‌ی Curves کلیک نمایید 

حال از منوی بازشوی Preset گزینه‌ی Linear Contrast (RGB) انتخاب نمایید 

اما می‌خواهیم Contrast ایجاد شده کمی افزایش یابد  بدین منظور مجددا منو را باز کنید و Increase Contrast (RGB) را برگزینید 

حال می‌خواهیم یک افکت Vignette ایجاد کنیم تا گوشه‌ها را به نحوی محو کند که توجه بیننده به مرکز تصویر جلب شود  همچنین می‌خواهیم یک Border سفید رنگ به تصویر بیفزاییم  بدین منظور باید یک لایه‌ی جدید به بالای لایه‌ها افزوده شود  کلید Alt را فشرده نگه داشته و روی آیکون Create a New Layer کلیک کنید 

به این ترتیب می‌توانید یک لایه جدید ایجاد نموده و مستقیما تنظیمات را بر روی آن اعمال کنید  در کادر باز شده از منوی بازشوی Mode، گزینه‌ی overlay را برگزینید و برای اینکه ۵۰% از رنگ تصویر به رنگ خاکستری درآید این گزینه را فعال کنید  برای تعیین نام در فیلد نام، Vignette and Stroke را وارد نموده و روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید 

تصاویر متفاوت به نظر نمی‌رسند زیرا Blend Mode Overlay مانع ایجاد پیکسل‌های خاکستری می‌شود  برای افزودن Stroke روی آیکون FX کلیک نمایید و در منوی باز شده Stroke را انتخاب کنید 

سایز ۳۰ و رنگ سفید را برای Stroke در نظر بگیرید  Position را نیز روی این inside قرار دهید  در نهایت بر روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید 

مشاهده می‌کنید که Border مورد نظر ایجاد شده است  برای ایجاد Vignette از منوی Filter گزینه‌ی Lens Correction را انتخاب نموده و سر برگ Custom را فعال کنید 

در این قسمت بخشی به نام Vignette وجود دارد  در قمست Amount گزینه‌ی Darken برای تیره کردن و Lighten برای روشن کردن به کار می‌رود 

برای تیره کردن گوشه، نشانگر را به ابتدای میله در سمت Darken درگ نمایید  مشاهده می‌نمایید که گوشه‌ها تیره و مرکز تصویر روشن شده است 

از طریق Midpoint نیز می‌توان محوطه‌ی نورانی مرکز تصویر را معین نمود  آن را روی ۳۵ قرار دهید  حال روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید 

مشاهده می‌کنید که گوشه‌ها تاریک می‌شود، زیرا Blend Mode روی حالت Overlay تنظیم شده است و تاریکی گوشه‌ها باعث تاریک کردن گوشه‌های تصویر می‌شود 

قسمت‌هایی که به رنگ اصلی خاکستری دیده می‌شود نیز تغییری نکره است  با غیر فعال کردن و سپس فعال کردن مجدد این لایه می‌توانید حالت‌های قبل و بعد از ایجاد افکت را مشاهده نمایید 

سیاهی و سفیدی و Contrast به خوبی تنظیم شده و قاب سفید رنگی نیز به تصویر افزوده شده است  همچنین گوشه‌های تصویر تاریک شده تا توجه بیننده به مرکز تصویر جلب شود  برای گروه‌بندی لایه‌هایی که افکت بر روی آن‌ها اعمال شده پس از انتخاب آن‌ها کلید‌های Ctrl و G را بفشارید  حال با غیر فعال کردن و فعال کردن پوشه‌ی این لایه‌ها، تصویر رنگی فعال و تصویر سیاه و سفید غیرفعال می‌شود و می‌توان تصاویر و افکت‌ها را مقایسه نمود 

بنابراین به راحتی می‌توان تصویری رنگی را به یک تصویر خاکستری تنظیم نموده، Contrast را افزایش داده، Border و Vignette نیز برای آن ایجاد نمود 

استفاده از ابزارهای Burn ،Dodge و Sponge

با استفاده از ابزار‌های مربوط به تن، مانند ابزارهای Dodge، Burn و Sponge می‌توان میزان نوردهی و Saturation محدوده‌ی خاصی از تصویر را بهبود بخشید  ابتدا ابزار Dodge را انتخاب کنید  با استفاده از این ابزار می‌توانید محدوده‌ی مورد نظر از تصویر را روشن‌تر سازید 

پیش از استفاده از این ابزار در نوار Options از منوی بازشوی Range می‌توانید یکی از گزینه‌های Shadows، Midtones و Highlights را برای تعیین محدوده‌ی تاثیرگذاری انتخاب کنید 

به عنوان مثال، گزینه‌ی Midtones را برگزینید  در قسمت Exposure می‌توانید میزان اعمال افکت بر روی تصویر را تعیین کنید  این مقدار را به ۳۰% کاهش دهید 

فعال بودن گزینه‌ی Protect Tones نیز باعث بهبود عملکرد این ابزار می‌گردد 

برای شروع قصد داریم اطراف چشم‌های مدل را روشن‌تر سازیم  به این منظور با استفاده از کلید‌های براکت ‌اندازه‌ی این ابزار را تنظیم کرده و بر روی ناحیه‌ی مربوط به اطراف چشم کلیک و درگ نمایید 

مشاهده می‌کنید که این ناحیه به سرعت روشن‌تر می‌شود  ‌اندازه‌ی ابزار را افزایش داده و همین کار را برای ناحیه‌ی پیشانی نیز انجام دهید 

سپس‌ اندازه‌ی ابزار را کاهش داده و داخل چشم‌ها را نیز روشن‌تر نمایید 

به این ترتیب در مجموع ظاهر تصویر بهبود می‌یابد  در ادامه ابزار Burn را انتخاب کنید 

این ابزار باعث تیره‌تر شدن تصویر می‌شود  در این مثال قصد داریم پس زمینه را تیره‌تر نماییم، تا محدوده‌ی مربوط به صورت نمایان‌تر شود  بدون تغییر در تنظیمات پیش فرض‌اندازه‌ی ابزار را افزایش داده و بر روی پس زمینه کلیک و درگ کنید 

در صورت نیاز‌ اندازه‌ی ابزار را کاهش دهید تا این افکت بر روی تمام قسمت‌های ناحیه‌ی مورد نظر اعمال شود  این بار ابزار Sponge را انتخاب نمایید 

در نوار Options و در منوی بازشوی Mode مشاهده می‌کنید که گزینه‌ی Desaturate به طور پیش فرض انتخاب شده است 

به دلیل این‌که قصد داریم میزان Saturation را در این قسمت از تصویر افزایش دهیم، از منوی بازشوی Mode گزینه‌ی Saturate را برگزینید  مشاهده می‌نمایید که گزینه‌ی مربوط Vibrance نیز در نوار Options موجود می‌باشد 

با استفاده از Vibrance می‌توان میزان Saturation را تغییر داده و بر روی قسمت‌هایی که دارای میزان Saturation کم‌تری می‌باشد تمرکز کرد  همچنین تن‌های مربوط به پوست را نیز محافظت می‌کند  مقدار Flow را بر روی ۵۰ تنظیم کنید 

سپس بر روی چشم‌ها کلیک نمایید تا میزان Saturation در این نواحی افزایش یابد 

در ادامه در نوار Options مقدار Flow را کاهش داده و بر روی لب‌ها کلیک و درگ نمایید 

به این ترتیب Saturation این ناحیه کمی افزایش می‌یابد  برای بهبود ناحیه‌ی مربوط به بینی از منوی بازشوی Mode گزینه‌ی Desaturate را برگزیده و بر روی این ناحیه کلیک و درگ نمایید 

مشاهده می‌کنید که نتیجه‌ی بهتری به دست آمده و مقدار قرمزی این ناحیه کاهش یافته است  برای مقایسه‌ی نتیجه‌ی به دست آمده با تصویر اولیه کلید F12 را بفشارید  به این ترتیب به تصویر اولیه بازخواهید گشت  با فشردن کلید‌های Ctrl و Z می‌توانید تصویر نهایی را مشاهده کنید 

به این ترتیب با استفاده از ابزارهای مربوط به تن می‌توانید نواحی مورد نظر را روشن‌تر و یا تیره‌تر نموده، و همچنین در مواقع لزوم Saturation را افزایش و یا کاهش دهید 

کاهش نویز

در صورتی که با دوربین دیجیتال و با میزان بالای ایزو و در شرایط تاریک عکس برداری نمایید بر روی عکس نویز دیجیتال ایجاد خواهد شد  فتوشاپ دارای فیلترهایی برای کاهش میزان نویز می‌باشد  ابتدا با استفاده از ابزار Zoom بزرگ‌نمایی تصویر را افزایش دهید تا نویزهای موجود در تصویر قابل مشاهده باشد 

مشاهده می‌شود که این نویزها در ناحیه‌ی مربوط به سایه‌ها بیش‌تر می‌باشد  برای بهبود این ناحیه از منوی Filter گزینه‌ی Noise و سپس Reduce Noise را برگزینید 

در صورتی که قصد دارید این فیلتر قابل ویرایش باشد می‌توانید از Smart Filter استفاده کنید  با کلیک بر روی این گزینه یک کادر محاوره‌ای باز می‌شود  با فعال بودن گزینه‌ی Preview می‌توانید پیش نمایشی از تغییرات را مستقیما بر روی تصویر مشاهده نمایید 

در صورت لزوم می‌توانید کادر را جابجا کنید  ابتدا تمام لغزنده‌های موجود را به سمت چپ درگ کنید تا تصویر بدون کاهش نویز نمایش داده شود 

دو نوع نویز دیجیتال موجود می‌باشد  نوع اول نویز رنگی می‌باشد که در این تصویر می‌توانید آن را مشاهده کنید و نوع دیگر نویز Grayscale Luminance می‌باشد  به منظور کاهش نویز رنگی لغزنده‌ی Reduce Color Noise را به سمت راست درگ کنید  به دلیل این که این تنظیم باعث باز شدن تصویر می‌شود می‌توانید مقدار Sharpen Details را افزایش دهید  البته برای انجام این کار بهتر است از کادر محاوره‌ای Sharpen استفاده شود  در صورتی که این تصویر به وسیله‌ی دوربین و یا فتوشاپ به صورت JPEG فشرده شده است، با فعال نمودن این گزینه می‌توانید مربع‌های Artifact را حذف نمایید 

Artifact ها نقاط و یا مربع‌های زائدی هستند که در اطراف قسمت‌های Sharp تصاویر JPEG مانند نوشته‌ها قرار می‌گیرند  در این مثال این گزینه را فعال نکنید  با وجود تنظیمات انجام شده هم‌چنان مقداری نویز Luminance در تصویر باقی مانده است  برای بهبود این نویزها لغزنده‌ی Strength را به سمت راست درگ نمایید  با انجام این کار یک لغزنده‌ی دیگر با نام Preserve Details نیز ظاهر می‌شود 

دلیل این امر مات‌تر شدن تصویر با افزایش مقدار Strength می‌باشد  با درگ کردن لغزنده‌ی Strength به سمت راست مشاهده می‌کنید که مقداری از نویزهای Luminance از بین می‌روند 

برای انجام تنظیمات بیش‌تر می‌توانید گزینه‌ی Advance را فعال کنید  برای مثال در سربرگ Per Channel می‌توانید تنظیمات را بر روی کانال‌های رنگی مختلف اعمال نمایید 

با استفاده از منوی بازشوی Channel می‌توانید مشاهده کنید که هرکدام از کانال‌ها دارای چه مقدار نویز می‌باشند  با استفاده از لغزنده‌ی Strength نیز می‌توانید آن‌ها را اصلاح نمایید 

در بیش‌تر موارد نویزها در کانال مربوط به رنگ آبی می‌باشند  با کلیک بر روی دکمه‌ی Ok می‌توانید نتیجه‌ی تغییرات را مشاهده کنید 

با فشردن کلید‌های Ctrl و Z نیز می‌توانید نتیجه‌ی کار را با تصویر اولیه مقایسه نمایید 

ادامه دارد
فرزین نجفی پور: مدیرعامل شرکت دانش پژوهان طلیعه ایرانیان

درباره ی فرزین نجفی پور

پژوهشگر برتر کشور در چند سال متوالی - مخترع برتر کشور - ثبت 61 اختراع کاربردی در زمینه های کشاورزی، آبیاری، الکترونیک، رباتیک و هوا فضا - دارای مدرک کارشناسی ارشد - ارایه بیش از 100 مقاله علمی - دریافت دهها تندیس ویژه علمی - دریافت بیش از 150 تقدیر نامه از وزارت خانه ها و مراکز علمی و پژوهشی - برپایی بیش از 150 نمایشگاه تخصصی اختراعات - پیشگام در دفاع سایبری عملی از حریم جمهوری اسلامی ایران

همچنین ببینید

چگونه پوست صورت خود را زیبا کنیم؟

اسیدهای میوه کارکردهای بسیاری برای پوست دارند. آنها می توانند همه کاربرای زیبایی پوست انجام دهند؛ ...