خانه / آموزش / آموزش تخصصی فتوشاپ – قسمت هفتم

آموزش تخصصی فتوشاپ – قسمت هفتم

ترکیب تصاویر با استفاده از دستور Gradient Layer Mask

یکی از خواسته های رایج کاربران در هنگام کار با لایه ها در فتوشاپ نحوه ترکیب چندین لایه با یکدیگر می باشد منظور فقط انجام این کار با تغییر Opacity نمی باشد بلکه می خواهیم امکان مشاهده قسمت های مختلف تصویر را ایجاد نماییم  در این فایل دو لایه وجود دارد که یکی White و دیگریPink نام دارد 

در صورتی که لایه White را غیر فعال نمایید لایه Pinkدر صفحه ظاهر خواهد شد 

اما قصد داریم قسمتی از گل صورتی رنگ لایه Pink را با گل سفید لایه White ترکیب نماییم  بهترین روش برای انجام این کار استفاده از یک Layer Mask می باشد ابتدا لایه White را فعال کنید سپس بر روی Add Layer Mask کلیک نمایید 

در این صورت یک ماسک لایه های با رنگ پر کننده سفید ایجاد می شود رنگ سفید به معنی تمامی قسمت های ظاهر شده می باشد یعنی هر آنچه که نشان داده می شود با رنگ سفید در ماسک قابل مشاهده است برای مخفی کردن قسمتی از گل سفید رنگ باید قسمت های مورد نظر را در Layer Mask با پیکسل های سیاه رنگ پر کنید  کلید B را برای فعال شدن ابزار Brush بفشارید  اندازه براش کمی نا مناسب به نظر می رسد 

کلید Alt را فشرده و راست کلیک کنید سپس به سمت راست درگ نمایید تا اندازه براش بزرگتر شود 

حال کلید X را بفشارید تا رنگ سیاه براش پیش زمینه انتخاب شود  اکنون اگر با رنگ براش که سیاه است قسمت هایی را رنگ آمیزی کنید مشاهده می نمایید که با ا ین کار لایه زیرین نمایان می شود 

اگر به ماسک توجه کنید این قسمت را به رنگ خاکستری مشاهده می کنید 

این امر به دلیل این است که Opacity روی ۱۰۰% تنظیم نشده است همانطور که گفتیم برای تنظیم Opacity می توانید از کلید های ۰ تا ۹ استفاده کنید 

توجه داشته باشید در صورتی که ابزار Move فعال باشد استفاده از این اعدا بر روی Opacity لایه تاثیر می گذارد اما با فعال بودن ابزارهای Painting وضوح ابزار تغییر می کند برای کاهش اندازه براش می توانید کلید [ را چند بار بفشارید سپس کلید ۰ را برای تنظیم Opacity روی ۱۰۰% بفشارید حال با کلیک و درگ قسمت های دیگر را رنگ آمیزی نمایید 

به این ترتیب با استفاده از رنگ های سیاه و سفید یا خاکسری در Layer Mask ترکیبی طبیعی بین دو لایه ایجاد شده است 

برای بازگرداندن قسمتی از گل سفید رنگ ابتدا کلید X را برای جایگزینی رنگ پس زمینه و پیش زمینه بفشارید با کلیک و درگ تغییر را متوجه خواهید شد 

اکنون فرض کنید می خواهیم یک ترکیب تدریجی بین دو لایه داشته باشیم  به این منظور از ابزار Gradient استفاده می کنیم برای فعال کردن ابزار Gradient کلید G را فشار دهید Gradient به طور پیش فرض از سمت پیش زمینه به سمت پس زمینه یعنی از سفید به مشکی می باشد ابتدا از پنل لایرز Layer Mask را انتخاب کنید  حال روی تصویر کلیک و درگ نمایید تا یک Gradient ایجاد شود 

Gradient به طور پیش فرض رنگ هایی را که در Layer Mask وجود داشته با تصاویر موجود جایگزین می کند یعنی هر Painting یا رنگ آمیزی قبلی با یک طیف رنگ سفید یا سیاه جا به جا می شود نقاط سیاه Layer Mask مربوط به مخفی کردن گل سفید است و در نقاط سفید آن این گل نشان داده می شود 

به این ترتیب در نقاط سیاه رنگ ماسک گل صورتی رنگ لایه زیرین را خواهید دید محل درگ کردن نیز مهم است جایی که کلیک می کنید نقطه ای است که Gradient شروع می شود و جایی که دکمه موس را رها می کنید نقطه ای است که نقطه ی پایانی آن می باشد 

مرحله بین این دو قسمت نیز خاکستری رنگ می باشد در صورتی که این فاصله بسیار گسترده باشد یک انتقال روان تر بین رنگ های سیاه و سفید یا شفافیت و پشت نمایی ایجاد می شود 

هر زمان که بر اساس Gradient پیش فرض درگ نمایید Gradient جدیدی جایگزین خواهید کرد 

اگر فاصله ابتدا و انتهای آن بسیار کوچک باشد یک انتقال Sharpیا ناگهانی صورت می گیرد  بنابراین بنا به سایقه و نوع کار می توانید نحوه ترکیب عکس ها را تعیین نمایید اکنون اگر از این نقطه تا این نقطه درگ نمایید دو مرکز زرد رنگ گل در کنار یکدیگر قرار می گیرد 

به جز استفاده از رنگ های سفید و سیاه می توان از Gradient های دیگری نیز استفاده نمود برای مثال می توانید از Fore grand to Transparent استفاده کنید به این منظور در نوار آپشن از این منو دومین گزینه را برگزینید 

با استفاده از این مورد با هر بار کلیک و درگ Gradient جدید به ماسک اضافه می شود بنابراین می توانید در نقاط مختلف ترکیبی از جابجایی رنگ های سفید و سیاه ایجاد نمایید 

فشردن کلید X باعث جابجا شدن رنگ های پیش زمینه و پس زمینه می شود اگر در جاهای مختلف چندین بار کلیک و درگ نمایید یک ترکیب سفارشی بین رنگ ها ایجاد می شود 

اگر نگاهی به Time Line لایر ماسک بیندازید می توانید نحوه جابجایی رنگ ها را مشاهده نمایید 

برای دیدن خود ماسک در تصویر بزرگتر کلید Alt را فشرده و روی لایر ماسک کلیک نمایید حال می توانید Mask ایجاد شده را در تصویر بزرگتر مشاهده و بررسی نمایید 

برای بازگشت به تصویر اصلی مجددا کلید Alt را فشرده و بر روی ماسک کلیک نمایید 

ترکیب دو تصویر

یکی از مزیت های عکس برداری با فرمت فایل Camera Row این است که امکان دسترسی به بسیاری از جزییات تصویر را فراهم می کند  در مورد Camera Row در فصل های آینده صحبت خواهیم کرد 

در یک فایل Row می توانید دو نمایش از یک منظره با افکت های مختلف ذخیره کنید که برای مثال در یکی جزییات سایه و در دیگری جزییات High Light یا نور مورد توجه قرار بگیرد  سپس می توان این دو تصویر را با یکدیگر ترکیب کرد  اما اگر بصورت Point Shot عکس برداری شده باشد نیز امکان استفاده از جزییات و ترکیب آن ها در یک فایل جداگانه وجود دارد برای این کار ابتدا دوربین را در حالت براکت قرار دهید در این حالت با هر بار عکسبرداری جزییات چند تصویر با جزییات مختلف جمع اوری شده و قابل ترکیب کردن می باشد  در این تصاویر دو عکس از یک مکان وجود دارد که در یکی جزییات سایه قرار دارد و در دیگری جزییات نور مد نظر قرار گرفته شده است می خواهیم دو تصویر را ترکیب نموده و تصویری ایجاد کنیم که هر دو جزییات سایه و نور را دارا باشد   این دو تصویر را انتخاب کنید 

در Bridge ابزار کارآمدی برای ترکیب فایل ها وجود دارد برای استفاده از این ابزار از منوی Tools گزینه فتوشاپ و سپس Load Files into Photoshop Layers را برگزینید 

به ا ین ترتیب این دو فایل به صورت یک فایل با دو لایه در فتوشاپ باز می شود  توجه داشته باشید که نام لایه ها همان نام فایل ها می باشد 

برای دستیابی به نتیجه بهتر باید هر دو تصویر از یک نقطه گرفته شده و هم تراز باشند با غیر فعال و فعال کردن مجدد لایه بالایی مشخص می شود که میزان تغییر کمی در دو عکس وجود دارد البته این اختلاف مشکل خاصی ایجاد نمی کند 

برای حل این مشکل هر دو لایه را انتخاب کنید سپس از منوی Edit بر روی این گزینه کلیک نمایید 

در کادر باز شده Auto را برگزیده و بر روی دکمه Ok کلیک کنید 

به این ترتیب فتوشاپ این تصاویر را به نوعی سازماندهی می کند تا با یکدیگر منطبق شوند 

با غیر فعال کردن لایه بالایی نتیجه را مشاهده می کنید مجددا این لایه را فعال نمایید به این منظور با فشردن کلید C تصویری با استفاده از ابزار Crop برش دهید 

در نهایت کلید اینتر را بفشارید 

حال می خواهیم جزییات آسمان و ماسه از لایه پایین در تصویر نشان داده شده و جزییات سایه از لایه بالایی حفظ شود برای حذف آسمان از تصویر لایه بالا ابتدا باید آسمان را انتخاب نمایید می توانید از ابزار Magic Wand استفاده کنید به این منظور ابتدا لایه اول را انتخاب کنید سپس از نوار ابزار روی این آیکون کلیک راست نموده و Magic Wand را برگزینید 

سپس کلید Shift را فشرده نگاه داشته و قسمت های مختلف آسمان را انتخاب کنید 

هر چند انتخاب ها آنقدر هم دقیق نیست اما می توانید آن ها را با نگه داشتن دکمه Shift و کلیک بر روی آن ها اصلاح نمایید حال اگر به اشتباه روی نقطه ای دیگر مانند چوب ها کلیک کردید قسمت های انتخاب شده تغییر می یابد که مدنظر ما نیست 

در این صورت باید کلید های Ctrl+D را بفشارید تا غیر فعال شوند تا مجددا به این کار بپردازید  مشاهده می کنید که این کار بسیار زمان گیر است استفاده از یکی ماسک نیز به همین مقدار وقت گیر می باشد اکنون می خواهیم از روش دیگری استفاده نماییم هر لایه در فتوشاپ دارای یک لایر ماسک Belting یا از پیش تعبیه شده می باشد ابتدا ابزار Move را انتخاب نمایید 

سپس روی Time Line این لایه دو بار کلیک کنید به ا ین ترتیب کادر Layer Style باز می شود  برای این کار از قسمت Blending Option استفاده می کنیم 

در پایین این بخش قسمتی به نام Blend If قرار دارد در این قسمت دو طیف رنگی وجود دارد که رنگ ها از تیره به روشن در آن قرار گرفته شده است 

ابتدا کادر را جا به جا کنید تا نتیجه را مشاهده نمایید اگر این لغزنده را حرکت دهید تن های رنگی آن ها در تصویر حذف و پشت نمایی خواهد شد 

این لغزنده را به سمت چپ درگ نمایید به ا ین ترتیب مشاهده می نمایید که قسمت های آسمان و ماسه ها به رنگ لایه های زیرین در می آید 

برای درک بهتر مطلب روی Ok کلیک نموده و لایه پایینی را غیر فعال نمایید به این ترتیب متوجه می شوید که قسمت های مربوطه پشت نمایی شده اند 

مجددا روی لایه بالایی دو بار کلیک نمایید نکته مهم این است که این تغییرات باعث تخیرب فایل نمی شود و تغییرات دائمی و غیر قابل بازگشت نمی باشد باز هم می توان لغزنده را به راست و یا چپ حرکت داده و میزان مورد نظر را انتخاب نموده در این لایه تن رنگ از ۰ تا ۲۵۵ می باشد لغزنده را در حدود ۱۶۰ قرار دهید  به این ترتیب هر چیزی با تن رنگ ۱۶۰ و روشن تر یعنی به ۱۶۰ و ۲۵۵ مخفی می شود منظور از مخفی شدن همان Transparency بودن می باشد و هر قسمتی با تن رنگ پایین تر از ۱۶۰ یعنی ۰ تا ۱۶۰ با وضوح ۱۰۰% باقی می ماند  البته این نوع تغییر ناگهانی نیز مناسب نمی باشد در این تصویر هر تن رنگ بالاتر از ۱۶۰ غیر فعال است و نقاط پایین تر از ۱۶۰ فعال می باشد می توان یک منطقه واسطه بین دو حالت ایجاد نمود که تغییرات ناگهانی به نظر نرسد به این منظور کلیدAlt را فشرده نگه داشته و لغزنده را به سمت راست درگ کنید حال محوطه ای بین نقاط ظاهر و پنهان شده وجود دارد 

اکنون هر چیزی بالاتر از ۱۸۶ کاملا پشت نمایی شده است هر چیزی پایین از ۱۶۰ نیز کاملا شفاف است نقاط بین ۱۶۰ و ۱۸۶ نیز دارای یک Gradient از شفافیت یا پشت نمایی می باشد در این صورت نقاط پوشیده و ظاهر شده به طور ناگهانی جدا نشده و یک فاصله بین آنها این تغییر را طبیعی تر و زیباتر جلوه می دهد روی دکمه Ok کلیک نمایید سپس لایه پایینی را فعال و لایه بالاتر را غیر فعال کنید در این تصویر و پله های چوبی تیره را به همراه آسمان مشاهده می نمایید 

حال لایه اول را فعال کنید مشاهده می کنید که ترکیب خوبی از دو فایل شکل گرفته است 

تعویض آسمان

در این بخش با یک روش دیگر تعویض آسمان و بهبود بخشیدن تصویر آشنا خواهید شد در این تصویر آسمان چندان زیبا نیفتاده و می خواهیم آن را تغییر دهیم 

تصویر مورد نظر را در لایه دیگر به نام New Sky آماده کرده ایم لایه بالایی را غیر فعال نمایید تا آسمانی را که می خواهیم جایگزین کنیم مشاهده نماییم 

هدف ما این است که قسمت آسمان لایه بالایی را غیر فعال نماییم اما سایه نقاط به همان صورت باقی بماند 

قصد استفاده از Layer Mask را نداریم و نمی خواهیم از ابزارهای پیچیده ای استفاده نماییم بلکه می خواهیم فتوشاپ این کار را انجام دهد مجددا این لایه را فعال کنید  پیش از این گفته شده در فتوشاپ برای هر لایه ای با لایر ماسک Belting یا از قبل تعریف شده اختصاص داده شده است  پیش از هر کاری یک کپی از لایه اصلی یعنی Original Sky ایجاد نمایید بهترین روش انجام این کار فشردن کلید های Ctrl+J می باشد 

لایه بالایی یا همان لایه جدید را فعال کنید برای ظاهر کردن ماسک مربوطه به لایه روی Time Line لایه دو بار کلیک کنید به این ترتیب کادر محاوره ای Layer Style باز می شود در قسمت Blend If گزینه Gray به طور پیش فرض انتخاب شده است که سطحی از رنگ سیاه تا سفید را پوشش می دهد از این منو گزینه Blue را برگزینید 

لغزنده بالایی را به سمت چپ درگ کنید مشاهده می کنید که تمام پیکسل های آبی رنگ ناپدید می شود 

مقدار آن ها روی حددو ۲۲۰ قرار داده و روی دکمه Ok کلیک کنید برای مشاهده نحوه انجام تغییر لایه زیرین را غیر فعال کنید مشاده می کنید که قسمت آسمان از تصویر حذف شده است 

اما شکلی که بوجود آمده حذف بعضی پیکسل های مربوط به آب رودخانه می باشد که به دلیل آبی بودن پشت نمایی شده اند 

مجددا روی Time Line دو بار کلیک کنید مزیت این روش آن است که باعث تخریب فایل نمی شود و امکان بازگشت وجدد وجود دارد برای تنظیم ماسک کلید Alt را فشرده و لغزنده را به سمت چپ درگ کنید در نهایت بر روی دکمه Ok کلیک کنید 

حال مجددا لایه زیرین را فعال کنید این لایه مربوط به تصویر ترکیب شده و جدید می باشد  قصد داریم شکل پیکسل های آبی رنگ رودخانه را حل کنید  اما در عین حال می خواهیم آسمان را به شکل جدید مشاهده کنیم بدین منظور لایه کپی شده از لایه اصلی را فعال کنید 

باید قسمت آسمان را با استفاده از یک ماسک بپوشانید کلید M را برای فعال شدن ابزار Marquee بفشارید سپس قسمت آسمان را با کلیک و درگ انتخاب کنید 

حال پس از انتخاب لایه در پایین پنل Layers روی آیکون Add Layer Mask کلیک نمایید 

اما اکنون آسمان اول و تصویر نامناسب آب نشان داده شده است برای مشاهده تصویر دلخواه باید Layer Mask را برعکس نمایید به این منظور پس از انتخاب Layer Mask کلید های Ctrl+I را بفشارید 

حال می توانید آسمان جدید را به همراه قسمت رودخانه که مشکل آن حل شده مشاهده نمایید 

نحوه خواندن Histogram

پنل Histogram در فتوشاپ با استفاده از یک نمودار گستردگی، تن رنگ مربوط به تصویر را نمایش می‌دهد  آشنایی با نحوه‌ی خواندن Histogram در هنگام اصلاح تن، و رنگ تصویر می‌تواند مفید واقع شود  در این بخش با پنل Histogramآشنا خواهید شد برای باز کردن این پنل می‌توانید از منوی window گزینه‌ی Histogram را برگزینید 

بهتر است از منوی پنل Histogram گزینه‌ی Expanded view را انتخاب کنید، تا این پنل به طور کامل نمایش داده شود 

در حال حاضر تمام کانال‌های رنگ، در این پنل نمایش داده می‌شوند 

برای دید بهتر، از منوی باز شوی Channel گزینه‌ی RGB را انتخاب نمایید 

همانطورکه گفته شد، پنل Histogram به وسیله‌ی نمودار پراکندگی، تن رنگ را برای تصویر باز شده نمایش می‌دهد  سمت چپ نمودار تیره‌ترین تن، و سمت راست آن روشن‌ترین تن را نمایش می‌دهد  قسمت میانی نیز تمامی تن‌های ممکن را نمایش می‌دهد  قسمت مرتفع‌تر نمودار، مقادیر تن واقعی در تصویر باز شده را نمایش می‌دهد  در واقع این قسمت از چندین میله یا بار تشکیل شده و هر چه میله بلندتر باشد، مقدار تن در آن نقطه بیش‌تر می‌باشد  عدم وجود میله نشان دهنده‌ی نبود تن می‌باشد 

هر تصویری دارای Histogram مربوط به خود می‌باشد و Histogramسایر تصاویر، ممکن است با این تصویر متفاوت باشد  Histogram برخی از تصاویر مانند این تصویر ممکن است کل عرض قسمت مربوطه در پنل Histogram را اشغال کند  در ادامه به بررسی Histogram های مختلف خواهیم پرداخت  بر روی دومین فایل کلیک کنید 

همانطور‌ که مشاهده می‌نمایید این تصویر بسیار روشن بوده و در پنل Histogram نیز، تن‌ها در سمت راست نمایش داده می‌شوند 

و یا با توجه به این فایل، مشاهده می‌نمایید که به دلیل سفید بودن ابرها در تصویر، قسمت سمت راست نمودار Histogram به صورت Spike می‌باشد 

وجود Spike نشان دهنده‌ی این است که مقداری از جزئیات تصویر از بین رفته است  این حالت ممکن است در دو طرف راست و چپ ایجاد شود  مثلث کوچک زرد رنگ نشان دهنده‌ی تغییر در Histogram می‌باشد 

این آیکون پس از اعمال تغییر بر روی تصویر، به این پنل اضافه می‌شود  برای به روز رسانی Histogram می‌توانید بر روی این آیکون در بالای پنل کلیک کنید  به این ترتیب مشاهده می‌کنید که آیکون مثلث نیز حذف می‌شود 

با کلیک بر روی سربرگ این فایل، که دارای یک تصویر تیره می‌باشد در پنلHistogram در سمت چپ که مربوط به تن‌های تیره می‌باشد و همچنین قسمت میانی، تن‌های بسیاری دیده می‌شود 

حال بر روی این سربرگ کلیک کنید 

مشاهده می‌نمایید که تن‌ها در این تصویر در قسمت میانی نمودار قرار گرفته‌اند 

در حال حاضر این حالت نشان می‌دهد که تصویر دارای Contrast نمی‌باشد  برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید از Level Adjustment و یاAdjustment Cerf استفاده کرده و پراکندگی تن‌ها را افزایش دهید  در بخش‌های آینده با این کار آشنا خواهید شد  به عنوان آخرین نکته در صورتی که فایل دارای بیش از یک لایه باشد، می‌توانید تعیین کنید که Histogram مربوط به کل فایل و یا لایه‌ی خاص نمایش داده شود  به عنوان مثال بر روی آیکون Create a New Layer کلیک نمایید 

سپس با استفاده از ابزار Brush قسمتی از لایه را رنگ آمیزی کنید 

حال در پنل Histogram و از منوی باز شوی Source، گزینه‌ی Selected layer را برگزینید 

به این ترتیب نمودار مربوط به این لایه در پنل Histogram نمایش داده می‌شود 

آشنایی با لایه‌ها و پنل Adjustment

در هنگام اصلاح رنگ و تن در تصویر به جای استفاده‌ی مستقیم از Adjustment، بهتر است از Adjustment Layers استفاده کنید  استفاده از Adjustment Layer باعث می‌شود تغییر به صورت پایدار بر روی تصویر اعمال شود  همچنین در این روش امکان ویرایش تغییرات، حتی پس از بستن فایل فراهم می‌باشد  به این منظور می‌توانید از پنل Adjustment استفاده کنید 

برای باز کردن این پنل می‌توانید از منوی Window بر روی Adjustments کلیک نمایید 

این پنل دارای دو بخش اصلی می‌باشد  در بخش بالایی آیکون‌هایی وجود دارد که Adjustment Layer های موجود را نشان می‌دهد  این آیکون‌ها شامل Brightness/contrast، Levels،

urves، Exposure،Black&white ‌، Hue/Saturation ‌‌،Vibrance و غیره می‌باشند ‌

در بخش‌های بعدی با جزئیات این آیتم‌ها آشنا خواهید شد  بخش پایین این پنل حاوی تنظیمات از پیش تعیین شده‌ی Adjustment Layers می‌باشد 

در ادامه به بررسی این بخش خواهیم پرداخت  قصد داریم یک Adjustment Layer را بر روی تصویر اعمال کنیم  به دلیل تیره بودن تصویر برو روی آیکن Brightness/contrast کلیک نمایید 

ملاحظه می‌کنید که در این قسمت امکان کنترل میزان Brightness و Contrast فراهم بوده و در پنل Layers نیز لایه‌ی Adjustment، Brightness/contrastاضافه شده است 

همانطور که مشاهده می‌کنید این لایه با سایر لایه‌ها متفاوت بوده و حاوی آیکن Adjustment در سمت چپ و لایه Mask در سمت راست می‌باشد که نمایش و عدم نمایش Adjustment را تعیین می‌کند  با درگ کردن لغزنده‌ی Brightness به سمت چپ میزان روشنایی کاهش، و با درگ به سمت راست افزایش می‌یابد 

روشنایی را کمی افزایش دهید با انجام این کار مشاهده می‌کنید که نمودار Histogram تغییر می‌کند 

از این نمودار می‌توان به عنوان راهنما استفاده نمود  با ایجاد تغییر محسوس، آیکون مثلث زرد نیز نمایش داده می‌شود 

با درگ کردن لغزنده‌ی Contrast به سمت چپ، میزان آن کاهش، و با درگ به سمت راست افزایش می‌یابد  در این مثال مقدار Contrast را کمی افزایش دهید 

در صورت تمایل می‌توانید بیش از یک لایه‌ی Adjustment ایجاد کنید  برای انجام این کار، ابتدا بر روی فلش سبز رنگ در پایین پنل کلیک نمایید 

اینبار گزینه Black & white را برگزینید 

مشاهده می‌کنید که تنظیمات مربوط به Black & white Adjustment در این پنل نمایش داده می‌شود 

در پنل Layers نیز لایه‌ی Adjustment دوم اضافه شده است 

تنظیمات پیش فرض Black & white را در این مثال تغییر ندهید  همان‌طور که مشاهده می‌کنید تصویر به صورت سیاه و سفید در می‌آید 

در صورتی که در ادامه بر روی سایر لایه‌ها مانند Background کار کردید، مجددا با کلیک بر روی لایه Black & white می‌توانید تنظیمات مربوط به آن را در پنل Adjustment انجام دهید  برای مثال می‌توانید لغزنده‌ها را جابجا کرده و یا با فعال کردن گزینه‌ی Tint تصویر را به صورت رنگی در آورید 

در صورتی که بر روی آیکون چشم در پایین این پنل کلیک کنید تغییرات اعمال شده بر روی تصویر به حالت اولیه باز می‌گردد 

مجددا بر روی این آیکون کلیلک کنید  در صورتی که بر روی این آیکون کلیک کنید آخرین تغییر اعمال شده به حالت قبل، باز می‌گردد 

با کلیک بر روی این آیکون، تغییرات آخرین لایه‌ی Adjustment به حالت پیش فرض باز می‌گردد 

به منظور حذف Adjustment، Black & white به طور کامل می‌توانید بر روی این آیکون و در کادر باز شده بر روی Yes کلیک نمایید 

به این ترتیب مشاهده می‌کنید که لایه‌ی Black & white از پنل Layers حذف شده است 

کار با Presetها

اگر تجربه‌ی زیادی در کار با فتوشاپ ندارید توصیه می‌کنیم در ابتدا برای اعمال تغییرات بر روی لایه‌ها از تنظیمات آماده‌ی فتوشاپ، یعنی Preset ها استفاده نمایید  در این صورت می‌توانید بسیار سریع تغییراتی را در لایه‌ها ایجاد نمایید  به عنوان مثال از پنل Adjustment، Levels را انتخاب نمایید 

در صورتی که Presetبرای یک لایه فعال باشد در کنار تنظیم مورد نظر یک منوی Pop Up ایجاد شده و لیست Preset های مربوطه در آن قرار می‌گیرد  برای مثال اگر بخواهید Contrast تصویر را افزایش دهید، می‌توانید از یکی از گزینه‌های Increase Contrast استفاده نمایید  بر روی این Increase Contrast1 کلیک کنید 

در صورت عدم رضایت می‌توانید سایر آیتم‌ها را برگزینید  حال روی دکمه‌یBack کلیک نموده و تنظیم Hue/Saturation را انتخاب کنید 

قصد داریم Saturation را افرایش دهیم  بدین منظور از منوی Hue/Saturation گزینه‌‌ی Increase Saturation را برگزینید 

گزینه‌های دیگر، مانند Old Style را نیز می‌توانید آزمایش نمایید  حال از منوی Hue/Saturation این تن را انتخاب کنید 

فرض کنید که می‌خواهید از این افکت استفاده کنید اما قصد دارید رنگ آن را تغییر دهید  به این منظور می‌توانید لغزنده‌ی Hue را درگ کرده و رنگ را تغییر دهید 

حال لغزنده‌ی Lightness را نیز به سمت راست درگ نمایید تا روشنایی تصویر زیاد شود 

می‌توانید از این تصویر به عنوان پس زمینه‌ای برای سایر تصاویر استفاده کنید  هر گاه که این تنظیمات را به طور دستی تغییر دهید، نام درج شده در منو به Custom تغییر خواهد کرد 

در صورتی که از منوی پنل بر روی گزینه‌ی Save Hue/Saturation Preset کلیک کنید، می‌توانید تنظیم سفارشی شده را ذخیره نمایید 

در فیلد File name نام Backup را تایپ نمایید  می‌توانید فایل را در هر مسیر دلخواه ذخیره  

اما به طور پیش فرض فتوشاپ فولدری را به این کار اختصاص می‌دهد  در انتها روی دکمه‌ی Save کلیک نمایید  حال بر روی این سربرگ کلیک کنید 

برای تغییر Hue/Saturation روی این گزینه در پنل Adjustment کلیک نمایید 

منوی Hue/Saturation را باز کنید  گزینه‌هایی که پیش از این ذخیره شده‌اند در زیر لیست اصلی قرار می‌گیرند  به عنوان مثال روی Backup که قبلا انتخاب شده کلیک نمایید 

مشاهده می‌کنید که این افکت با حفظ تمامی تنظیمات انجام شده به تصویر اضافه می‌شود 

تنظیم تن رنگ با استفاده از Levels

در این بخش با تنظیمات مربوط به Levels آشنا خواهید شد  این تنظیمات تقریبا بر روی تمام تصاویر تاثیر مثبت می‌گذارد  با استفاده از این روش تن‌های تیره به مشکی خالص تبدیل شده و تن‌های روشن نیز به سفید خالص تبدیل می‌شوند  به این ترتیب تن‌های خاکستری که بین دو رنگ سفید و مشکی قرار دارند، به یکی از این دو رنگ جذب خواهند شد  در این حالت نتیجه‌ی کار دارای Contrast بیش‌تر بین تیره و روشن بوده و همچنین محدوده‌ی وسیعی از تن‌های خاکستری باعث بهتر شدن ظاهر تصویر می‌شود  تنظیمات Levels معمولا بر روی رنگ‌های تصویر تاثیرگذار می‌باشد  با این وجود در این بخش بر روی تاثیر این تنظیمات بر روی تن‌های رنگ‌های موجود در تصویر تمرکز خواهیم کرد  همانطور که مشاهده می‌نمایید در این تصویر سایه‌های تیره و روشن قابل رویت می‌باشند 

بهتر است تنظیمات مربوط به Levels را بر روی Adjustment Layer انجام دهید  به این ترتیب به پیکسل‌های تصویر آسیبی وارد نشده و امکان ویرایش مجدد فراهم می‌باشد  به این منظور می‌توانید از دو روش استفاده نمایید  در روش اول از منوی Layer گزینه‌ی New Adjustment Layer را انتخاب کرده و سپس گزینه‌ی Levels را برگزینید 

در روش دوم، می‌توانید از پنل Adjustments استفاده کنید  حال بر روی آیکون Levels کلیک کنید 

در پنل Layers مشاهده می‌نمایید که در بالای لایه‌ی Background لایه‌ی Adjustment اضافه شده است 

همچنین در پنل Adjustment نیز تنظیمات مربوط به Levels در دسترس می‌باشد 

ملاحظه می‌کنید در این پنل نیز همانند پنل Histogram یک نمودار قرار دارد  این دو نمودار شبیه به یکدیگر بوده با این تفاوت که برخلاف نمودار موجود در پنل Adjustment نمودار پنل Histogram، با ایجاد تغییرات به روز می‌شود 

نمودار موجود در پنل Adjustment همانند نمودار پنل Histogram دارای یک بارچارت بوده که حاوی ۲۵۶ مقدار Grayscale برای یک تصویر ۸ بیتی می‌باشد 

در این قسمت، تن‌ها با استفاده از یک طیف رنگ نمایش داده می‌شوند  در پایین نمودار Histogram لغزنده‌ی سفید، مربوط به مقادیر سفید، لغزنده‌ی مشکی مربوط به مقادیر مشکی، و لغزنده‌ی خاکستری نیز بین این دو رنگ را مشخص می‌کند 

این نمودار از خطوط عمودی قرار گرفته در کنار هم تشکیل شده است  هر یک از این خطوط نمایان‌گر یک نمونه‌ی خاص از طیف خاکستری می‌باشد  خطوط بلندتر نشان دهنده‌ی مقدار بیش‌تری از طیف خاکستری می‌باشد  خطوط کوتاه نیز نشان دهنده‌ی وجود مقدار کم‌تری از طیف خاکستری می‌باشد  در این مثال، طیف روشن وجود ندارد ولی مقدار کمی طیف تیره موجود می‌باشد  طیف روشن تنها در این قسمت از تصویر قرار دارد 

این مقادیر نیز به دلیل این که سفید خالص می‌باشند در تنظیمات Levels در نظر گرفته نمی‌شوند  در این تمرین قصد داریم گستردگی این نمودار را بیش‌تر نماییم تا بخش‌های روشن و تیره را نیز در بر بگیرد  به این ترتیب جزئیات بیش‌تری به بخش‌های روشن و تیره اضافه می‌شود  برای انجام تنظیمات مربوط به Levels ابتدا در پنل Adjustment، بر روی لغزنده‌ی سفید رنگ کلیک کرده و آن را به سمت چپ درگ نمایید 

با رسیدن به این خطوط کوتاه دکمه‌ی موس را رها کنید  به این ترتیب میزان روشنایی تصویر و رنگ سفید بیش‌تر شده، و باعث کاهش جزئیات تصویر می‌شود 

مجددا این لغزنده را به سمت راست درگ نمایید  برای اطلاع از مقدار درگ نمودن موس، می‌توانید کلید Alt را نگه داشته و موس را به سمت چپ درگ کنید  ملاحظه می‌نمایید که با انجام این کار قسمتی از تصویر به رنگ قرمز، و قسمتی نیز به رنگ سفید تبدیل می‌شود 

قسمت سفیدی که در گوشه‌ی سمت راست پایین قرار دارد نشان دهنده‌ی‌ های‌لایت‌های آیینه‌ای می‌باشد  در ادامه با نگه داشتن کلید Alt لغزنده‌ی مشکی رنگ را به سمت راست درگ کنید  قسمت آبی رنگی که در سمت چپ مشاهده می‌نمایید مربوط به رنگ مشکی می‌باشد که از دوربین دیجیتال وارد شده است  این پیکسل‌ها به وسیله‌ی خطوط موجود در سمت چپ نمایش داده می‌شود  در همین حالت دکمه‌ی موس را رها کنید  این بار بر روی لغزنده‌ی میانی کلیک نموده و آن را به سمت راست درگ نمایید  این تنظیمات بدون آسیب رساندن به نقاط سفید و مشکی انجام می‌شود  با انجام این کار در پنل Histogram ملاحظه می‌نمایید که بین خطوط نمودار فاصله ایجاد شده است 

دلیل این امر پراکنده شدن تن‌های موجود در تصویر در تمام محدوده‌ی تن می‌باشد  به این ترتیب ظاهر تصویر به شکل بهتری در می‌آید  در بعضی موارد مشاهده‌ی تغییرات جزئی در میزان روشنایی و Contrast کمی مشکل می‌باشد  در این موارد می‌توانید در پایین پنل Adjustment بر روی آیکون Preview کلیک کنید 

با این کار تصویر اولیه نمایش داده شده و با کلیک مجدد تنظیمات بر روی تصویر اعمال می‌شود  به این ترتیب می‌توانید میزان روشنایی و Contrast را مقایسه نمایید  به دلیل این‌که تنظیمات مورد نظر به وسیله‌ی یک لایه‌ی Adjustment انجام شده است، می‌توانید تنظیمات را به راحتی تغییر دهید  برای مثال، در صورتی که بر روی یک لایه‌ی دیگر مانند Background کار می‌کنید می‌توانید بر روی لایه‌ی Adjustment کلیک نموده و تنظیمات را در پنل Adjustment تغییر دهید 

این تغییرات را حتی پس از ذخیره‌ی فایل و بازگشایی مجدد آن نیز می‌توانید انجام دهید  با استفاده از دکمه‌ی Auto تنظیمات به صورت جداگانه بر روی کانال‌های رنگ انجام می‌شود 

برای مثال با کلیک بر روی این دکمه مشاهده می‌نمایید که سایه‌ای از رنگ Magenta بر روی تصویر اعمال می‌شود 

فرزین نجفی پور: مدیرعامل شرکت دانش پژوهان طلیعه ایرانیان

درباره ی فرزین نجفی پور

پژوهشگر برتر کشور در چند سال متوالی - مخترع برتر کشور - ثبت 61 اختراع کاربردی در زمینه های کشاورزی، آبیاری، الکترونیک، رباتیک و هوا فضا - دارای مدرک کارشناسی ارشد - ارایه بیش از 100 مقاله علمی - دریافت دهها تندیس ویژه علمی - دریافت بیش از 150 تقدیر نامه از وزارت خانه ها و مراکز علمی و پژوهشی - برپایی بیش از 150 نمایشگاه تخصصی اختراعات - پیشگام در دفاع سایبری عملی از حریم جمهوری اسلامی ایران

همچنین ببینید

چگونه پوست صورت خود را زیبا کنیم؟

اسیدهای میوه کارکردهای بسیاری برای پوست دارند. آنها می توانند همه کاربرای زیبایی پوست انجام دهند؛ ...