خانه / زمینه ساز ظهور / زندگینامه ی آیت الله حسین انصاریان – قسمت دوم

زندگینامه ی آیت الله حسین انصاریان – قسمت دوم

میزان توجه دانشمندان و پژوهش‏گران به دانش اطلاع رسانى یکى از معیارهاى توسعه فرهنگى در هر جامعه‏اى به شمار مى ‏رود. در جوامع پیشرفته، هر پژوهش‏گرى پس از اشراف یافتن بر پژوهش‏هایى که پیش از او انجام گرفته است، مى‏کوشد بر میراث علمى پیشینیان بیفزاید. در این راستا رجوع به کتاب‏شناسى ‏هاى موضوعى، مشخص مى‏کند که در چه زمینه‏ هایى پژوهش لازم انجام گرفته یا در چه عرصه ‏اى، پژوهش‏ها به تکرار و یکنواختى دچار شده و در چه موضوع‏هایى، پژوهش بایسته‏اى صورت نگرفته است. با در دسترس بودن مأخذ شناسى‏هاى تخصصى، از هدر رفتن زمان پیش‏گیرى مى‏شود و در کم‏ترین زمان، مى‏ توان به همه مأخذهاى مرتبط با موضوع‏ دست یافت. با فراهم بودن مأخذشناسى‏هاى جامع، مراکز آموزشى و پژوهشى فرصت مى‏یابند، نارسایى ‏هاى پژوهشى را به دقت شناسایى و براى جبران آن برنامه ‏ریزى کنند. به طور کلى، ژرفایى و علمى بودن درون مایه‏ ى پژوهش‏ها و پیشرفت فرآورده‏ها و دست‏آوردهاى علمى و فرهنگى هر عصر، به ویژه در عصر انفجار و انباشت اطلاعات، به پیشرفت دانش اطلاع‏رسانى و مأخذ شناسى بستگى دارد.

اگر جوامع بشرى را به هرمى تشبیه نماییم در رأس این هرم معدود افرادى قرار دارند که با سعى و تلاش خویش بسان ستارگان مى‏درخشند و راه فراروى دیگران روشن مى ‏نمایند. این شخصیت‏ ها اگر چه تعدادشان اندک، ولى تأثیرات و آثارشان بس بزرگ است. در جامعه ما نیز چنین افرادى بودند و هستند و پشتوانه گران سنگ علمى و فرهنگى امت ما مى ‏باشند، اما دریغ که معاصران، خصوصا جوانان و نوجوانان نسبت به این حلقه ‏هاى زرین پیوند گذشته با آینده، آگاهى و شناخت کافى ندارند. آشنا نمودن همگان به ویژه جوانان با آثار و اندیشه هاى این مفاخر بزرگ، کمترین سپاس از تلاش آنان و افروختن چراغى است بر فراز راه آیندگان تا راه آنان در پیش گیرند و در مسیرشان گام بردارند.

یکى از چهره پرتلاش معاصر، استاد حسین انصاریان است که سالیانى سال بطورخستگى‏ ناپذیر در تلاش و تکاپو علمى است. وى علاوه بر تبلیغ دین اسلام و افشاندن بذر تعالیم اسلامى در داخل و خارج کشور، به تحقیق، ترجمه و نگارش در موضوعات مختلفى چون: قرآن، حدیث، عرفان و حکمت، تاریخ و سیره، اخلاق و معارف اسلامى، اصول و عقاید، تربیتى و اجتماعى، دیوان، اشعار و ادبیات و … مشغول است که مجموعه آثار ماندگارش به بیش از ۱۲۰ مجلد مى ‏رسد.

در ابتدا تلاش شده است تا نگاهى کوتاه به زندگانى و شخصیت علمى استاد به همراه تصاویر تعدادى از اجازه ‏نامه ‏هاى علماى بزرگ ارائه گردد.

در فصل اول ترجمه هاى استاد حسین انصاریان از قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان به همراه چکیده توصیفى آنها معرفى شده است. در فصول بعدى کتاب به ترتیب در فصل دوم شروح و تفاسیر استاد شامل سیزده مجلد تفسیر حکیم، شرح و تفسیر صحیفه سجادیه در دوازده مجلد، شرح نهج البلاغه، شرح دعاى کمیل، شرح مصباح الشریعه در عرفان اسلامى در پانزده مجلد، شرح چهل‏ حدیث در موضوع حج و شرع رباعیات و کلمات قصار بابا طاهر همدانى، در فصل دوم تاریخ و سیره شامل معرفى سیره و کرامات اهل بیت (ع)، داستان هایى از زندگانى امیرالمؤمنین على (ع)، فاطمه زهراء (سلام الله علیها)، امام حسین (ع)، امام زین العابدین (ع)، عنایات امام عصر (عج) و کرامات مادر ایشان، نگاهى به مقام قمر بنى هاشم (ع)، زینت کبرى و حضرت خدیجه (س)، در فصل چهارم کتاب هاى استاد در موضوع عرفان و حکمت شامل کتاب هایى با عناوین اخلاق خوبان، لقمان حکیم، مونس جان، نسیم رحمت، توبه و مجموعه اى از داستان هاى عرفانى استاد، در فصل پنجم کتاب هاى استاد در زمینه اخلاق و معارف اسلامى که عمدتاً در مورد فضایل و رذایل اخلاقى نگاشته شده است. در فصل ششم کتاب هاى استاد در موضوع اصول و عقاید اسلامى که مباحثى در مورد حج، زیارت و نماز مى باشد. در فصل هفتم کتاب هاى تربیتى و اجتماعى استاد شامل نظام خانواده، روش هاى تربیتى اسلام، مباحث مربوط به علم و دانش و کار و کوشش مى باشد. در فصل هشتم دیوان اشعار و کتاب هاى ادبى استاد مانند مناجات نامه، دو بیتى هاى عرفانى، دیوان اشعار و اشعار مذهبى در مدح ورثاى امام حسین (ع)، در فصل نهم سایر کتاب هاى استاد مانند کتاب ارزش کتاب و کتابخوانى، بایسته هاى تبلیغ، به سوى قرآن و اسلام و خاطرات ایشان معرفى و توصیف شده است. در فصل دهم کتاب هاى استاد که به زبان هاى خارجى مانند زبان عربى، اردو، ترکى آذرى، ترکى استانبولى و انگلیسى ترجمه شده، معرفى گردیده است. در فصل یازدهم مجموعه اى از عناوین مقالات و مصاحبه هاى استاد گردآورى شده است. در فصل دوازدهم فهرستى از سخنرانى ها و دروس استاد در زمینه هاى مختلف ارایه شده‏ است، و در پایان کتاب جهت تسهیل در شناسایى موضوعات، نمایه جامع موضوعى فراهم آمده است تا بدین وسیله محققان و پژوهش‏گران ارجمند در سریع‏ترین زمان ممکن بتوانند از جزئى‏ ترین موضوع در آثار «استاد حسین انصاریان» مطلع گردند.

نگاهى کوتاه به زندگى و شخصیت علمى استاد

پاسدارى از مرزهاى اعتقادى و اخلاقى مکتب تشیع و تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام مرهون مجاهدت عالمانى است که با درک درست از توان و قابلیت‏ هاى خداداى و تعریف جایگاه خود، بر اساس تکلیف در هر عصر و زمانى برگى از تاریخ تشیع را به خود اختصاص داده‏اند. در تورق تاریخ حوزه‏ هاى تشیع به نام بزرگانى برمى‏ خوریم که در یکى از عرصه‏هاى پژوهش، آموزش، و یا «تبلیغ» و یا همه‏ ى آنان، چون ستارگانى تابناک مى‏درخشند.

اندیشمند محقق حضرت علامه استاد حسین انصاریان «دام عزه الشریف» که امروز از برجستگان و نام‏ آوران عرصه‏ ى «تبلیغ» ه شمار مى ‏آیند در دو عرصه‏ ى «پژوهش» و «آموزش» نیز براى قشر فرهیخته خواص جامعه عالمى شناخته شده است اما متأسفانه این دو بعد از زندگى علمى و معنوى ایشان در بین عامه‏ ى مردم به دلیل گستردگى فعالیت‏هاى تبلیغى ناشناخته باقى مانده است، او که بر اساس احساس تکلیف و نیاز جامعه، به خاطرحرکت‏هاى ضد ارزش و ضد دینى رسانه‏ هاى رژیم ستم شاهى، رسالت خود، بر دفاع از دین و ارزش هاى مکتب در جایگاه وعظ و خطابه ترسیم کرده بود، و به خاطر همین رویکرد، همواره مورد تشویق مراجع عظام تبلیغ و بزرگان دین قرار گرفت ( «۱») هرگز در محافل پژوهشى و آموزشى‏ به معرفى خود نپرداخت. اگر از نقش استاد حسین انصاریان در عرصه‏ ى «آموزش» تنها به الگوگیرى صدها طلبه جوان در زاویه‏ى دید و چگونگى ورود و خروج این استاد به مباحث دینى به ویژه در وعظ و خطابه و استفاده‏ى صدها تن از مبلغان و وعاظ و سخنرانان از صدها نوار و نوشتار ایشان براى مخاطبان خود در سطوح علمى گوناگون بسنده کنیم و قضاوت را به اهل این عرصه بسپاریم به جرأت مى‏توان گفت: این عالم فرزانه که بیش‏تر مردم او را تنها به منبرهاى عالمانه، صداى دلنشین و روضه‏ هاى عارفانه مى ‏شناسند؛ در عرصه‏ى پژوهش و نگارش، پژوهشگر و نویسنده‏اى گمنام به شمار مى ‏آید، که حق و جایگاه او در این عرصه از سوى جامعه‏ ى علمى ما ادا نشده است.

استاد انصاریان که در ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۲۳ ه. ش در شهر مذهبى و عالم‏پرور خوانسار ( «۱») و در خانواده‏اى مذهبى و عالم‏پرور «انصاریان» دیده به جهان گشود، ( «۲») از همان سنین کودکى با دیدن‏ چهره ‏ى نورانى مرجع عالى‏قدر آیت‏ الله العظمى سیدمحمدتقى خوانسارى تصمیم خود را براى پوشیدن رداى مقدس تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم السلام را گرفت. («۳»)

______________________________
(۱)- از عالمان برخواسته از این شهر مى ‏توان به مرحوم آیت‏ الله العظمى آقا حسین خوانسارى رحمه الله، مرحوم آیت الله العظمى آقا جمال خوانسارى رحمه الله، مرحوم آیت الله العظمى سید محمدتقى خوانسارى رحمه الله، مرحوم آیت الله العظمى سیداحمد خوانسارى رحمه الله و صدها عالم دیگر اشاره کرد.

(۲)- از عالمان این خاندان مى‏توان به مرحوم آیت الله العظمى شیخ موسى انصاریان خوانسارى رحمه الله اشاره کرد که به فرموده‏ى استاد انصاریان: حضرت امام خمینى رضوان الله تعالى علیه مى ‏فرمودند: «بهترین کتاب صلاه در فقه شیعه، کتاب مرحوم آیت الله انصاریان مى‏باشد» او ده ها اثر علمى از خود به جاى گذاشت که «منیه الطالب» که تقریرات درس مرحوم نائینى است از آثار علمى آن بزرگوار است.

(۳)- استاد در سن ۳ سالگى خاطره‏اى در این مورد بیان مى ‏کند: روزى آیه الله العظمى محمدتقى خوانسارى «رحمه الله» در منزل جد ما بود، من در سنین کودکى در اتاق را باز کردم و مستقیم به طرف آیت الله خوانسارى رفتم، و در آغوش او نشستم، پدربزرگم جلو آمد که من را به اندورن ببرد، آیت الله خوانسارى جلوى او را گرفت و مرا نوازش کرد و از من پرسید مى خواهى در آینده چکاره شوى؟ جواب دادم، مى ‏خواهم مثل شما شوم ایشان در حق من دعا کرد.

چهره‏ ى نورانى مرجع عالى ‏قدر آیت ‏الله العظمى سیدمحمدتقى خوانسارى تصمیم خود را براى پوشیدن رداى مقدس تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم السلام را گرفت. («۱»)

مهاجرت خانواده‏ ى استاد از خوانسار به تهران و سکونت وى در خیابان خراسان و در یکى از محله‏ هاى مذهبى این شهر، فصل جدیدى را در زندگى او رقم زد، آشنایى استاد انصاریان در این منطقه با عالم ربانى و متخلق به اخلاق الهى آیه الله حاج شیخ على ‏اکبر برهان «رحمه الله» و جذابیت معنوى آیت‏الله العظمى محمدتقى خوانسارى «رحمه الله»، آیه الله حاج سیدمحمدعلى ابن الرضا خوانسارى در کودکى، سیره و سلوک آیت الله حاج شیخ على‏اکبر برهان و آیت ‏الله سیدمحمدتقى غضنفرى و آیت ‏الله سیدحسین علوى خوانسارى در ایام نوجوانى در کنار جذبه ‏هاى معنوى و اخلاقى حکیم آیت الله الهى قمشه ‏اى که در دوارن دبیرستان در درس اخلاق وى شرکت مى‏ کرد موجب شد تا استاد انصاریان‏ پس از مشورت با حکیم آیت الله الهى قمشه ‏اى «رحمه الله» دروس طلبگى را آغاز کند و با ورود به حوزه‏ى علمیه به آرزوى دیرینه خود جامه‏ى عمل بپوشاند.

تحصیل در مدارس ابتدایى و راهنمائى و دبیرستان تحت پوشش اندیشه‏ هاى این عالم، نقش محورى را در شکل‏گیرى شخصیت علمى و معنوى وى ایفا کرد، شخصیتى که هنوز استاد هم از او به یگانه دوران یاد مى‏کند. ( «۱»)

جذابیت معنوى آیت ‏الله العظمى محمدتقى خوانسارى «رحمه الله»، آیت الله حاج سیدمحمدعلى ابن الرضا خوانسارى در کودکى، سیره و سلوک آیه‏الله حاج شیخ على‏اکبر برهان و آیت ‏الله سیدمحمدتقى غضنفرى و آیت ‏الله سیدحسین علوى خوانسارى در ایام نوجوانى در کنار جذبه‏هاى معنوى و اخلاقى حکیم آیت الله الهى قمشه‏اى که در دوارن دبیرستان در درس اخلاق وى شرکت مى‏کرد موجب شد تا استاد انصاریان‏ پس از مشورت با حکیم آیت الله الهى قمشه‏اى «رحمه الله» دروس طلبگى را آغاز کند و با ورود به حوزه‏ى علمیه به آرزوى دیرینه خود جامه‏ ى عمل بپوشاند.

خبر طلبه شدن استاد براى برخى از روحانیون منطقه‏ى خوانسار به قدرى خوشایند بود که علماء آن منطقه ایشان را فوق العاده مورد تقدیر و تشویق قرار دادند ( «۱») استاد انصاریان در حوزه‏ى علمیه تهران پس از گذراندن دروس ادبیات و اتمام معانى و بیان و بدیع نزد حجه الاسلام و المسلمین جوادى درس خصوصى معالم الاصول را نزد عالم ربانى حضرت آیت ‏الله‏ میرزاعلى فلسفى «رحمه الله» به پایان برد ( «۲»)، پس از اتمام این مقدمات حضرت استاد آماده هجرت به شهر جهاد و علم و اجتهاد بارگاه نورانى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شدند. استاد انصاریان در حوزه علمیه قم از دروس معنوى و عرفانى آیت الله حاج شیخ عباس طهرانى رحمه الله و حاج آقا حسین فاطمى بهره مند و به دست مبارک آیت الله حاج شیخ عباس طهرانى ملبس شد. در حوزه‏ى علمیه قم، رسائل، مکاسب و کفایه نزد آیات عظام فاضل لنکرانى (ره)، اعتمادى، صالحى نجف‏آبادى و صانعى فرا مى‏گیرد و پس از اتمام سطوح عالیه در

______________________________
(۱)- استاد در این باره خاطره‏اى نقل مى‏کند:

«سال اولى که به سلک محصلان دینیه در آمده بودم و خبر آن به مرحوم آیت الله غضنفرى رسید در منزل خود به مناسبت طلبگى من مهمانى خاطره‏انگیزى را ترتیب داد و در آن مهمانى از بستگان پدرى و علماء شهر وعده‏اى از اهالى محل را دعوت نمود» 

میرزاعلى فلسفى «رحمه الله» به پایان برد ( «۲»)، پس از اتمام این مقدمات حضرت استاد آماده هجرت به شهر جهاد و علم و اجتهاد بارگاه نورانى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شدند. استاد انصاریان در حوزه علمیه قم از دروس معنوى و عرفانى آیت الله حاج شیخ عباس طهرانى رحمه الله و حاج آقا حسین فاطمى بهره مند و به دست مبارک آیت الله حاج شیخ عباس طهرانى ملبس شد. در حوزه‏ى علمیه قم، رسائل، مکاسب و کفایه نزد آیات عظام فاضل لنکرانى (ره)، اعتمادى، صالحى نجف‏آبادى و صانعى فرا مى‏گیرد و پس از اتمام سطوح عالیه در درس خارج آیات عظام، سید محمد محقق داماد، حاج شیخ حسینعلى منتظرى، شیخ ابوالفضل نجفى خوانسارى، حاج میرزا هاشم آملى حاضر شد و مباحث حکمت را از محضر آیه الله انصارى شیرازى و مرحوم اشکورى آموخت.

(۲)- استاد درباره‏ى زمان هجرت از تهران به قم و خداحافظى کردن از مرحوم فلسفى و تقاضا براى نصیحت ایشان مى‏ گویند:

«آیه الله فلسفى حدیثى را از پیامبر صلى الله علیه و آله بعنوان هدیه و زاد به او مى‏ فرماید: من کان لله کان الله له»

ثمره ى سال‏ها درس و بحث استاد انصاریان در حوزه‏ى قم در اجازه‏نامه‏هاى علمى و روایى از محضر بزرگانى چون آیه‏الله العظمى میلانى، آیه‏الله العظمى آخوند ملا على معصومى همدانى، آیت ‏الله العظمى سیداحمد خوانسارى، آیه‏الله العظمى امام خمینى (ره)، آیه‏الله العظمى گلپایگانى، آیه‏الله العظمى مرعشى نجفى، آیه الله میرزا خلیل کمره اى، آیه‏الله العظمى فاضل لنکرانى خود را نشان مى‏دهد.

اما میوه‏ى سال‏ها تلاش او در درس و بحث و زیارت بارگاه فاطمه معصومه سلام علیها و اساتید اخلاق و عرفان، زاویه‏ دید و معرفتى از قرآن و عترت بود که در خطابه‏ ها و نوشتارهاى وى به ظهور رسید و عاشقان مکتب اهل‏بیت علیهم السلام را سیراب کرد. چندین هزار مجلس سخنرانى و تبیین معارف الهى بر پایه اصیل ترین منابع علمى شیعه که دستاورد آن بیش از نه هزار نوار سخنرانى بى‏تکرار است و بیش از یکصد جلد تألیف پژوهشى در حوزه هاى مختلف علوم دینى است.

بر کسى پوشیده نیست، ترجمه تخصصى است، که هر کس را صلاحیت ورود به عرصه‏ى آن نیست، چرا که گذشته از ممحض بودن فرد در آن و تلاش براى تسلط بر دو زبان مبدء و مقصد، نیازمند احاطه کامل به موضوع و درک درست از واژگان و مفاهیمى است که مترجم بتواند با استخدام آنان امانت‏دار زبان مبدء و انتقال معانى و مفاهیم هم به مخاطب باشد.

ترجمه‏ى «قرآن مجید»، «نهج‏البلاغه»، «صحیفه‏ى سجادیه» و «مفاتیح الجنان» از سوى استاد به گونه‏اى در جامعه‏ى علمى، ادبى خود را به منصه ظهور رسانده است که گویى استاد تمام عمر خود ممحض در حوزه‏ى ترجمه بوده است.

تسلط استاد بر ادبیات عرب و ادبیات فارسى و درک درست از معانى و مفاهیم قرآن و کلام اهل بیت علیهم السلام موجب شده است تا استاد بهاءالدین خرمشاهى در کتاب «بررسى ترجمه‏ هاى امروزین فارسى قرآن کریم» پس از نقد و بررسى این ترجمه در جمع‏بندى نهایى آن، قضاوت اندیشمندان و منتقدان و قرآن پژوهان و نیز برداشت خود را این گونه به پایان برد.

«آن را ترجمه ‏اى موفق و مفهوم و داراى کم‏ترین میزان لغزش و سهو علمى، ارزیابى مى‏ کنند، چنان که ارزیابى ما هم همین است و این ترجمه را از بهترین ترجمه‏ هاى عصر جدید مى‏ دانیم» ( «۱»)

______________________________
(۱)- بررسى ترجمه ‏هاى امروزین فارسى قرآن کریم، بهاءالدین خرمشاهى، ص ۴۱۵٫

همچنین استاد بهاءالدین خرمشاهى اضافى مى نماید: «شاید خوانندگان گرامى از این ارزیابى انتقادى که بیشتر محسنات و موفقیتهاى ترجمه و مترجم را بیان مى کند قدرى تعجب کنند که با مقاله هاى دیگر همین کتاب هم فرق دارد. پاسخش این است که نگارنده این سطور برگه دانى دارد که دهها مورد از لغزشگاه هاى ترجمه را در آنجا نظم و ترتیب قرآنى سوره ها و آیه ها آورده است و در ارزیابى انتقادى هر ترجمه اى به آن مراجعه مى کند. حال این از حسن و میزان بالاى درجه نشده اند و نقد نیز فقط گفتن و بر شمردن و جست و جو کردن کژیها و کاستیها نیست و اخلاق و انصاف، پوشیده داشتن محسنات را روا نمى دارد» تسلط استاد بر معارف الهى و موضوعات دینى و برداشت‏هاى عالمانه و عارفانه ایشان از آیات و روایات و ادعیه‏ى مأثوره از اهل‏بیت علیهم السلام موجب شده است که کتب ایشان مورد استقبال تشنگان معارف وحیانى و اهل بیت علیهم السلام در خارج از کشور قرار گیرد.

ترجمه‏ى دهها جلد از کتاب‏هاى استاد انصاریان به زبان‏هاى عربى، اردو، انگلیسى، ترکى استامبولى، نام این استاد ترجمه را نیز در فهرست اساتیدى قرار داده است که کتاب‏هایش به زبان‏هاى زنده‏ى دنیا هم ترجمه شده است.

انس و الفت معنوى استاد انصاریان از دوران طفولیت با «قرآن»، «نهج‏البلاغه»، «صحیفه‏ى سجادیه» و «مفاتیح الجنان» که با گذشت زمان به تلاش براى ارتباط با معانى و مفاهیم این کتب الهى و نورانى انجامید به منبع‏ اصلى مباحث و سخنرانیها و نوشتارهاى ایشان تبدیل شد، تکرار واژه‏ها و مفاهیم نورانى و تحقیق و تتبع در کشف معانى برداشت‏هاى نوین از این کتب در طى سال‏هاى متمادى او را به سمت تفسیر و شرحى از آیات و روایات و نیز ادعیه‏ى مأثور از اهل‏بیت علیهم السلام رساند که از لطافت‏ ها و ظرافت‏ هاى خاص به خود برخوردار است تا جایى که مرجع فقید آیت‏الله العظمى فاضل لنکرانى در تاریخ ۴/ ۹/ ۱۳۸۵ پیرامون تفسیرحکیم استاد انصاریان مرقوم فرموده‏اند.

انصاف آن است که توجه به وسعت اطلاع وى (استاد انصاریان) از معارف و احاطه بسیار خوبى که به مضامین آیات و روایات دارند نکات جالب و بدیعى را در این تفسیر از خود به جاى گذاشته‏اند».

در کنار شرح و تفسیر نهج‏ البلاغه، و «مفاتیح الجنان» شرح و تفسیر صحیفه‏ ى سجادیه در ۷ جلد که با ویرایش جدید در ۱۵ مجلد به چاپ مى‏رسد از جایگاه ویژه‏اى برخوردار است که مورد استقبال پژوهشگران و جستجوگران معارف اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است.

پژوهش و نگارش کتب مختلف در زمینه‏هاى «تاریخ و سیره»، «عرفان و حکمت»، «اخلاق و معارف اسلامى»، «اصول و عقاید»، «تربیتى و اجتماعى»، و شعر و ادبیات و …. استاد انصاریان را در فهرست پژوهشگران و نویسندگان پرتلاش در حوزه‏ى معارف اسلامى قرار داده است.

در میان ده‏ها عنوان کتاب برخى از نوشتارهاى استاد، از محبوبیت و لطافتى خاص برخوردار است که ریشه در نگاه عالمانه و عارفانه این استاد به برخى از موضوعات مطرح در جامعه دارد.

کتاب گرانسنگ «عرفان اسلامى» که تفسیر و شرحى علمى بر مصباح الشریعه امام صادق علیه السلام است. در ۱۵ مجلد که با مطالعه‏ ى آن مى ‏توان به تفاوت « عرفان ناب اسلامى» با عرفان‏ه اى کاذب پى برد و در محضر قرآن و عترت از شاهراه هدایت جدا نشده از جمله کتبى است که خلاء فرهنگى را در جامعه کنونى پر کرده است.

استاد انصاریان که در صورت تبدیل نوارهاى سخنرانى ‏هاى غیر تکرارى او در چهل سال اخیر به متن نگارشى تعداد مجلدات آن به ۲۰۰ جلد خواهد رسید، از طبع ى لطیف و نثرى سلیس برخوردار است که در سراسر خطابه‏ ها و نوشتارهاى وى مشهود و ملموس است.

در فهرست کتاب‏هاى استاد، «دیوان اشعار» و متون به نظم کشیده‏اى چون «مناجات عارفان»، «چشمه سار عشق» به چشم مى‏خورد، استاد همواره در بیان معارف اهل بیت علیهم السلام بر اساس استدلال و بر محور عقلانیت سخن مى‏گوید و بر این نکته تأکید داشته و دارد که نسخه‏ى نجات‏بخش بشریت تنها «قرآن» و «عترت» است و تنها با گشودن درب معارف این دو به روى انسان گمشده‏ ى امروز مى‏ توان طعم شیرین «عبودیت» واقعى را به جهانیان چشاند.

ادامه دارد

فرزین نجفی پور : مسئول هیئت زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عج

 

درباره ی فرزین نجفی پور

پژوهشگر برتر کشور در چند سال متوالی - مخترع برتر کشور - ثبت 61 اختراع کاربردی در زمینه های کشاورزی، آبیاری، الکترونیک، رباتیک و هوا فضا - دارای مدرک کارشناسی ارشد - ارایه بیش از 100 مقاله علمی - دریافت دهها تندیس ویژه علمی - دریافت بیش از 150 تقدیر نامه از وزارت خانه ها و مراکز علمی و پژوهشی - برپایی بیش از 150 نمایشگاه تخصصی اختراعات - پیشگام در دفاع سایبری عملی از حریم جمهوری اسلامی ایران

همچنین ببینید

زندگی نامه ی سردار قاسم سلیمانی

وجود و چهره اش برای مومنان و شیعیان آرام بخش و برای تمامی دشمنان اسلام ...